Bárkiből lehet sikeres vállalkozó, akár szülőként is! – hangzott el a Loffice Coworkid és a Coca-Cola Magyarország #énjövőm programjának közös eseményén. A keddi meetup során öt szakértő osztotta meg adózási, jogi, pénzügyi és marketing tanácsait a résztvevő kisgyerekes anyukákkal és kismamákkal, de szó volt a legújabb családtámogatási rendszer-kínálta lehetőségekről is. A résztvevő szakértők segítségével összegyűjtöttük az 5+1 legfontosabb tudnivalót és tippet, amelyek kiindulási pontot jelenthetnek azoknak a kismamáknak, akik saját vállalkozás indítását tervezik, és azon keresztül képzelik el visszatérésüket a munkaerőpiacra.

  1. Válasszunk megfelelő cégformát!

Sokak számára bonyolultnak tűnhet eligazodni a különböző jogi és adózási kérdések között, de a megfelelő cégforma és az ahhoz kapcsolódó adózási szabályok ismerete az egyik legfontosabb lépés az induláshoz. Dr. Sáry Lilla, az Oppenheim Ügyvédi Iroda ügyvédje és Dr. Benei Adrienn, a Becher és Torma Ügyvédi Iroda jogászai arra biztatják a tervezési szakaszban lévő vállalkozó anyukákat, hogy ismerjenek meg minél több lehetőséget, gondolják át, milyen tevékenységet szeretnének folytatni, és válasszák ki az ehhez mérten legelőnyösebb cégformát. Az esetleges minimum tőke ismerete, a székhely megválasztása, a várható forgalom felmérése és a megfelelő adózás kiválasztása döntő fontosságúak ahhoz, hogy a lehető legegyszerűbb formában, átláthatóan és szabályosan vezessük majd vállalkozásunkat.

  • Szánjunk időt a tervezésre!

Az üzleti terv egyik legnehezebb része a pénzügyi terv összeállítása, de ez szintén kulcsfontosságú egy vállalkozás indításához. Révész Éva, a Corvinus Egyetem adjunktusa és az IFUA Nonprofit Partner szakértője szerint ezt nem is érdemes egyedül, rövid idő alatt csinálni. Kérjünk hozzá segítséget olyanoktól, akikkel a vállalkozást indítanánk, vagy azoktól a barátainktól, ismerőseinktől, akik ismerik a megcélzott piacot. Bőségesen szánjunk rá időt: egy jó pénzügyi terv összeállítása sok energiát, kutatómunkát és utánajárást igényel, de mindez megtérül, amikor fenntartható, idővel nyereséges vállalkozást látunk majd felépülni.

  • Ismerjük meg az árazási módszereket!

Az elérhető árbevételt jelentősen befolyásolja az értékesített mennyiségen túl a termékeink, szolgáltatásaink ára is, ezért az árazási döntések kritikusak a nyereséges működés szempontjából. Érdemes az árképzési módszereket kombinálni. Egyrészt fontos, hogy áraink érjék el a költségeink szintjét, különben a fenntartható működés kerül veszélybe, másrészt a versenytársainkhoz képest is jól kell áraznunk, hogy emiatt ne veszítsünk el ügyfeleket. Végül pedig fontos tudnunk, hogy a vevőink számára mennyit ér termékünk, szolgáltatásunk, mennyit is hajlandók érte fizetni.

  • Legyünk gyorsak, segítőkészek és könnyen elérhetők!

Ha már elindult a vállalkozásunk, tegyünk meg mindent azért, hogy megismerjük, megértsük és elérjük azokat, akik számára megoldásunk valóban értéket teremthet. Südi Anna, a Grow with Google program hazai koordinátora az adatvezérelt marketingben és digitális megoldásokban hisz. Szerinte terméktől és szolgáltatástól függetlenül marketing és kommunikációs stratégiánkat három fő pillért szem előtt tartva kell kialakítanunk: legyünk láthatóak és az adott problémákra megoldást keresők számára könnyen megtalálhatóak, tegyük minél személyesebbé és ügyféligényekre szabottá üzeneteinket, és végül törekedjünk a gyors és zökkenőmentes interakciókra. Anna szerint, ha fejlődni szeretnénk ezeken a területeken, a tudatos mérésen és adatelemzésen túl a háklis rokonok és kritikus barátok véleményét is érdemes kikérnünk – gyorsan kiderül majd, mire kell még figyelmet fordítanunk.

  • Éljünk a lehetőségekkel!

A jogi, adózási, pénzügyi és marketing tudnivalók mellett Kottáné dr. Baranyi Mária, az EMMI Családügyi Programtámogatási és Programfelügyeleti főosztályvezetője a különböző támogatási rendszerekre, és a kevésbé kihasznált munkalehetőségekre is felhívta a figyelmet. Szerinte sokan nem ismerik, vagy nem használják ki a részmunkaidőt vagy épp a rugalmas munkaidő adta lehetőségeket, holott ezek a munkavállalók mellett a munkáltatók érdekét is szolgálják. A vállalkozó-kedvű fiatal szülőket pedig arra biztatja: bátran éljenek az új családtámogatási program-adta lehetőségekkel! Ezeknek a gyerekvállalás ösztönzése mellett az is a célja, hogy a szülők kedvező körülmények között dolgozhassanak, legyenek akár munkavállalók vagy vállalkozók.

+1. Ne féljünk segítséget kérni!

A szakértői előadások, workshopok mellett mind az #énjövőm program, mind a Coworkid egyik legfontosabb törekvése, hogy a kismamák és kisgyermekes szülők ne érezzék egyedül magukat a kérdéseikkel. A #jövővállalkozója workshopokon résztvevő anyukák szabadon kérdezhetnek, megoszthatják ötleteiket, kétségeiket, és ezekhez személyre szabott, szakértői segítséget kapnak. A szervezők szerint a szakértői segítség mellett ugyanis az is fontos, hogy ne féljünk segítséget kérni, és egymáshoz fordulni kérdéseinkkel, hiszen a kapcsolatépítés, és a közösségi segítség szintén kulcsfontosságú lehet egy vállalkozás elindításánál.