Azt hiszem, kevés az a nő, aki elégedett az alakjával. Nagyon sokan esküsznek hol az egyik, hol a másik diétára. DE érdemes kicsit odafigyelni és átgondolni, mit és hogyan csinálunk, nehogy kárt okozzunk a szervezetünknek!

Kezdjük talán az ideális testsúllyal, amit a BMI (Body Mass Index) mutat meg nekünk. Az interneten található online kalkulátorok segítségével egészen egyszerűen kiszámolható. Csak annyit kell megadni, hogy nő vagy férfi, milyen magas az illető, és mennyi a súlya. A testtömeg index kiszámításának képlete: BMI = testsúly (kg) / magasság2 (m2)

Egy példa arra az esetre, ha nincs a közelünkben internet: Ha mondjuk 163 cm magas vagy, az méterben kifejezve 1,63. Most számítsd ki a testmagasságod négyzetét (1,63 x 1,63 = 2,66). Ezután oszd el a testsúlyodat ezzel az értékkel. Pl. 60 (kg) : 2,66 = 24,43 BMI.

 

Értékelés

BMI érték*
Sovány < 18,5
Normál testalkatú 18,5 – 24,9
Túlsúlyos 25 – 29,9
Erősen túlsúlyos > 30

*Ezek az értékek sportolóknál és a kor előre haladtával változnak.

Nyilván, aki elkezdte elolvasni a cikket, az most arra kíváncsi, hogy hogyan lehet lefogyni? A válasz pedig tömören és velősen: diétával.

Nem, a diéta jelentése nem egyenlő a meggondolatlan fogyókúrával. Nem fogsz lefogyni 2 hét alatt 8-10 kilót mozgás nélkül, vagy ha mégis sikerül, több kárt tettél, mint hasznot és még löttyedt is vagy, hiszen az ilyen fajta hirtelen fogyás hatására valószínű, hogy kevesebb lesz a súlyod, de vajon jól is nézel ki? Nem hiszem. A mozgás nélküli csoda fogyókúrák alatt leginkább izmot veszítesz és nem zsírt, mert a szervezeted védekezés miatt a zsírhoz fog legutoljára nyúlni. Az rendben van, hogy diéta alatt is veszítünk izmot, de ezt megpróbáljuk minimálisra csökkenteni mozgással. Magyarul mindenféleképpen kell mozognunk, ahhoz, hogy jól nézzünk ki. Ráadásul a fogyókúrák adott ideig tartanak, amint vége a kúrának és elkezdesz visszatérni megszokott kis életmódodba, már fel is szeded azokat a kilókat, amit leadtál. Sokkal ésszerűbb és nem utolsó sorban, egészségesebb diétázni.

Dieta_be

Mivel diéta alatt mozgunk is, a súlycsökkenés nem feltétlenül következik be. Míg a zsírból fogysz, izmot viszont építesz. Így leszel formás és feszes. Ezért nem kell mindig a mérlegnek hinni, sokkal meggyőzőbb, ha a tükröt, illetve a mérőszalagot figyeled. Hogy félre értés ne legyen: Nem alakul át a zsír izommá. Ilyen nincs. Ez egy lehetetlen folyamat. Sőt helyi zsírégetés sincs. Vagy fogysz mindenhonnan, vagy nem. Csak hasról, csak combról nincs fogyás.

A diétát fokozatosan tegyük a mindennapjaink részévé. A cukros üdítőket, nassolni valókat hagyjuk a boltban. A „light” verziókkal is vigyázni kell, mert vagy cukrot, vagy zsírt nem tartalmaznak ugyan, de egyik biztos van benne. A müzli szeletek és gyümölcsös joghurtok is tökéletes cukor bombák, azt is húzzuk ki a bevásárló listáról. Nagyon ritkán egy kocka étcsokoládé fogyasztható, csakúgy, mint a natúr joghurt gyümölccsel, cukormentes lekvárral.

Ahhoz, hogy eredményes fogyásod legyen :

Dieta_be_1

– tűzz ki magadnak egy elérhető célt (ne akarj egyből 20 kg-t fogyni),

– legyen kitartásod,

– legyen türelmed,

– légy motivált.

– Hasznos lehet pár jó zene, egy segítő társ, mindennapi kis motiváló mondatok, idézetek, amik kicsit könnyebbé teszik a napokat.

Vedd rá magad a mozgásra! Aerob edzéssel célszerű kezdeni, amit végezhetsz edzőteremben vagy szabadban is. Ez egy alacsony intenzitású, egyenletes terhelésű, monoton edzés (ehhez tényleg kellenek jó zenék) pulzus átlagembernél kb.100-120 között kell, legyen.  Ilyenkor a test a zsírokat használja energiaforrásnak. Ne félj edzőterembe menni! Mindenki kezdte valahol. A kardió gépek egyébként is vagy külön teremben vannak, vagy valamelyik sarokban, de ha kezdetben bátortalan vagy ehhez, tökéletesen megteszi, ha a szabadban kocogsz. A lényeg, hogy heti 3-4 alkalommal mozogj!

 

Csóri Fanni

csorifanni96@gmail.com