Coco Chanel a 20-as évek nőideáljának megalkotója, a nő, aki megváltoztatta a divatvilágot, a szokásokat. Aki üvegbe zárta a szerelmet és aki bebizonyította a világnak, hogy 70 év felett is vár ránk a siker. Michelle Marly Coco Chanel és a szerelem illata című regényéből a mára már ikonná vált kisasszony életének 3 talán legfontosabb évébe nyerhetünk betekintést.

Coco Chanel, aki Gabrielle Chanel néven 1883-ban látott napvilágot, szegény családba született. Édesanyja 33 évesen meghalt, ekkor apja úgy döntött nem képes felnevelni 5 gyermekét, ezért állami gondozásba adta őket. Sokan úgy vélik a Coco forradalmi stílusára jellemző jegyek a zárdában töltött kemény évek emléke. Ahol a semleges színek és a keményített gallérok között élt 6 éven át. Egy legenda szerint a Chanel divat ház logója is a ciszterci rend rózsaablakán összefonódó két c betű eredménye. 18 évesen megtanult varrni, de 5 év után úgy látta, hogy a színpadon arathatja a legnagyobb sikereket. Leghíresebb színpadi száma a „ Qui qu’a vu Coco dans I’Trocadero?” hozta el neki a sikert és ezzel megszületett az ikonikus név, Coco.

Életének korai szakaszán körül rajongták a férfiak, ez később sem változott meg. A 20-as éveiben járó Coco megismerkedett Boy-jal, Arthur Capellel egy gazdag angol bankár fiával. Bár egész életén át férfiak zsongták körül, Coco egyetlen férfit szeretett csak igazán, ő volt Arthur Capell a Boy, aki miatt megszületett „egy női parfüm, aminek nő illata van.” Itt kezdődik el Michelle Marly, Coco Chanel és a szerelem illata című regényének első fejezete. A könyv végig vezet minket Chanel életének azon három évén amikor a szerelem elvesztése miatt érzett fájdalom összeroppantja Cocot, ahogy egy barát a kezét nyújtja és egy fiatal vegyész segítségével örök emléket állíthat annak az embernek, aki mindig mellette állt. A regény tökéletes keveréke életnek és fikciónak. Körül lengi a romantika, a fájdalom és a szenvedély, Könnyed, egyszerű nyelvezete végig kísér minket a 20-as évek pezsgő párizsi utcáin egy sikeres nő szemén át. Az életrajzi adatok pontosan bemutatják a divatikon életének mérföldköveit, ami egyáltalán nem egyszerű, hiszen Coco Chanel szívesen talált ki magáról történeteket, hogy ezzel is még titokzatosabbá tegye saját magát. Mesél szerelméről Arthur „Boy” Capellről, Dimitrij Pavlovics Romanov nagyherceggel folytatott hosszan tartó viszonyáról.

De a regény legfontosabb momentuma a Chanel No.5, a szerelem illatának születése. Arthur Capell autóbalesetben életét veszti, Coco képtelen megbirkózni a gyásszal, mikor legjobb barátnője Misia segítségére siet és vele új életcélt talál. Szerelmével közös ötletük a csodálatos Chanel No.5 megalkotásának gyötrelmes útjára lép, ahol Coco egy szerető és támogató lelki társra lel Dimitrij Romanov nagyherceg személyében. A siker parfümjének receptje igazán különlegesnek számított. 1921-ben Coco Chanel találkozott a fiatal vegyésszel Ernest Beaux-val a Francia Riviérán. Coco arra kérte Ernest, hogy készítsen neki egy különleges, egyedi parfümöt. Olyan összetételre vágyott, ami mesterséges, mint az akkori felső osztály szabászati stílusa. Ez abban az időben merőben szokatlan volt, hiszen az akkori parfümök virágokból készültek. Ernest már évek óta kísérletezett az aldehidekkel, amik desztillálás során virágillatot árasztanak. Bemutatott Chanelnek több tucatnyi mintát ezek közül Coco szándékosan az ötödiket választotta. Az ötös szám mindig fontos és mágikus szerepet töltött be a nő életében. A szerencse számának tartotta, de ezen kívül a szerelem tökéletes számát is jelentette az életében. Az ötös szám a férfi hármas és a női kettes szám együttese volt a számára. Azt mondta: „ A kollekciómat az ötödik hónap, ötödik napján indítom el a piacon, így hagyjuk meg neki az ötös számot, amely majd szerencsét hoz neki is.” Chanelnek igaza lett, a Chanel No.5 sikere ma is töretlen. Minden 30 másodpercben eladnak egyet a világon ma is, több mint 90 évvel a parfüm születése után.

Családja nem volt, nem akart férjhez menni többé. Család helyett barátaival vette körül magát. Barátai között olyan hírességek kaptak helyet mint, Igor Stravinsky, Paul Morand, és Salvador Dali. Pablo Picassónak saját szobája volt Coco lakásában. Coco Chanel öltöztette Amerika és Európa hölgyeit. Félredobta a fűzőt és a kor összetett eleganciájának divatját. Ruhái átvezették a divat világot a kényelmes eleganciába. Olyan hatást gyakorolt a kor nagy tervezőire, hogy még Dior és Givenchy is lecserélték extravagáns stílusú ruháikat az egyszerű eleganciára, hogy képessé váljanak visszaszerezni vásárlóikat. 1926-ban megszületett a „kis fekete ruhája” ami ma sem hiányozhat egyetlen nő ruhatárából sem. 1939-ben bezárta varrodáját és divatházát és vidékre költözött. 71 évesen tért csak vissza Franciaországba, de 54-ben a kritikusok nem fogadták kitörő örömmel új kollekcióját. 55-ben jelent meg a máig ismert és gyártott steppelt, láncos táska. 55-ben Marilyn Monroe egy interjúban úgy nyilatkozott, hogy a Chanel No.5 nélkülözhetetlen az éjszakához. 57-ben 74 évesen elnyerte a Neiman Marcus Fashion-díjat, ami újra a csúcsra repítette. Hogy is lehetne ellenállni annak a nőnek, aki átformálta a világot, aki 71 évesen megmutatta, hogy az álmok bármikor valóra válhatnak. Michelle Marly Coco Chanel és a szerelem illata című regénye egy csoda megszületésébe kalauzolja el az olvasót és bemutatja egy olyan nő életét, aki szeretett, csalódott és harcolt egy életen át az álmaiért.

A siker kulcsa ott volt a zsebében, egy olyan álkulcs, amely minden ajtót kinyitott, ami öltöztetett, stílust adott, megváltoztatott egy látásmódot és végül arany cseppekké vált az ötös számú üvegben.

Döbrössi Andrienn