Gondoltátok volna, hogy a leghíresebb flamenco táncosokat egy magyar lány fotózza? Molnár Beatrix 10 éve él Spanyolországban, bár dolgozott flamenco táncosként is, elsősorban fotósnak tartja magát.

Hogyan kerül egy magyar fotós Madridba?

Molnár Beatrix

Molnár Mexi

Véletlen folytán találkoztam a flamencóval még Budapesten, és annyira megtetszett, hogy magam is elkezdtem tanulni. Egy idő után pedig kiköltöztem Jerezbe, hogy tovább fejlesszem a tudásomat, aztán dolgoztam mint flamenco táncos a Kanári-szigeteken és 3 éve Madridba költöztem.

Hogy tud egy fotós megbízásokat szerezni egy számára idegen városban? Hogyan lehet elindulni valahogy?

Nem könnyű, mivel elég nagy a konkurencia, ráadásul mikor Madridba költöztem elég rossz volt a gazdasági helyzet, 25%-os volt a munkanélküliség. Idővel sikerült kapcsolatokat építenem és szép lassan beindult a fotózás. Nagy előnyöm, hogy a flamenco táncos tudásomat, tapasztalatomat fel tudom használni a fotózásnál. Mindenki mondja, hogy látszik a fotóimon, hogy én is táncolok. Úgy építettem fel az ügyfélkörömet, hogy most sokat utazom, nem csak Spanyolországban dolgozom. Rendszeresen járok Magyarországra is fotózni, de járok Prágába, Pozsonyba, Amszterdamba, Mexikóba, bárhová ahova hívnak.

Kikkel dolgoztál eddig?

Antonio Canales, La Lupi és Angel Rojas

Antonio Canales, La Lupi és Angel Rojas

Mostanában sokat dolgoztam La Lupi-nak és Antonio Canales-nek. Ők mély és nagyon földből gyökeredző dolgot csinálnak, de újítanak is folyama

tosan, ezért nem marad elavult. Azért szeretem különösen Antonio Canales-t, aki fotózás szempontjából egyébként elég nagy kihívás

, mert összeszed dolgokat. Például egy kis andalúz faluban lát egy öregasszonyt csinálni egy mozdulatot vagy gesztust, azt beépíti a táncába. Nagyon szeret öregasszonyoktól ellesni és utána nagyon magas szinten rakja bele a táncába, ettől nagyon különleges.

Daniel Dona társulata a klasszikus spanyol táncot ötvözi a modernnel és flamencóval. Nekik sokkal kevesebb lehetőségük van fellépni, de jó az előadásuk és általában telt ház szokott lenni.

Daniel Doña es Cristian Martin

Daniel Doña es Cristian Martin

Fotóztam Maria Juncal Anna Frank című darabját. Meglepődtem, hogy milyen színészi képességekkel is rendelkezik, nem csak táncos, hanem előadó és ez a többi flamenco táncosról is elmondható. Az Anna Frank egy másfél órás előadás és Maria Juncal egyedül csinálja végig, nincs társulat, csak zenészek. Másfél órát végig a színpadon van, egy percre se megy ki.

Miben változott a flamenco az elmúlt években szerinted?

Manapság már komoly táncszínházi előadásokat készítenek. A nézők kezdik megszokni, hogy a flamenco egy szinten van más műfajokkal. Már nem elég hogy eltáncolnak 10 koreográfiát élő zenére, hanem elvárják hogy az előadásnak legyen valami szerkezete, szóljon valamiről, legyen fénytechnika a ruhák is jók legyenek, díszlet stb. Nagyon sok fúziós előadást csinálnak, ahol a flamencót ötvözik más dolgokkal, például beépítenek kortárs tánc elemeket és nagyobb a hangsúly a színházi elemeken, mint például fénytechnika. Másfelől meg nagyon mélyen visszanyúlnak a gyökerekhez, és ez így egy nagyon szép egyveleget alkot, mert nagyon

Maria Juncal

Maria Juncal

mélyről jön, de közben vannak benne új dolgok is. A régi és az új jól megfér egymás mellett.

Mit szól a spanyol közönség, főleg az idősebbek ezekhez az újításokhoz?

Azt tapasztalom, hogy az idősebbek is szeretik az újdonságokat, a kortárs flamencót. Abszolút vevők az újításokra. A flamencót jobban kedvelik, mint a klasszikus spanyol előadásokat. Ha magas színvonalú egy előadás és van értelme, akkor értékeli a közönség, függetlenül attól, hogy fúziós vagy tradicionális előadásról van szó. Egyébként attól, hogy egyre több fúziós előadást csinálnak, minden táncos ismeri a tradíciókat és tudja az összes folklór táncot is, az egész flamenco és tánckultúrát.

Virginia Delgado CIA – MUJERES promo from beatrix molnar on Vimeo.

Ezek szerint inkább nagyobb társulatokat szoktál fotózni?

Jesus Carmona

Jesus Carmona

A nagyobb társulatoknál nagyobb szabadság van fotózás szempontjából. Azt tapasztalom, hogy a kisebb társulatok, meg akik kevésbé befutottak hagyományos fotót és videót akarnak. Én meg 19 év fotós tapasztalattal a hátam mögött jobban szeretek minél különlegesebb és egyedibb fotókat, videókat készíteni. Már csak azért is, mert nagyon nagy a konkurencia, és muszáj valami egyedit alkotni, hogy hívjanak. Úgy tűnik, hogy ez most sikerült, mert egyre több megbízást kapok. Ez a két dolog összetalálkozik, mert a nagy társulatok is újítanak az előadásaikban, és én is újítok a fotózásban, így jól passzolunk. Másik oldalról meg nagyon inspirál mikor olyan táncosokat fotózhatok, akikre felnézek és szinte istenként tekintek.

Nagyon meghatódtam, mikor Antonio Canales külön e-mailt is írt, hogy megköszönje a fotókat. Majdnem elsírtam magam, hiszen évtizedek óta táncol már, az egyik legnagyobb táncos, akit már milliószor fotóztak, és külön ír nekem, hogy megköszönje, hogy mennyire el tudom kapni a pillanatokat.

Irene La Sentio

Irene La Sentio

Virginia Delgado CIA – MUJERES promo from beatrix molnar on Vimeo.

Mexi videó csatornája

Honlap: molnarmexi.com

Flamencóról pedig még többet pedig a Flamenco Portálon olvashattok.

kerekesieva.hu