Régóta halljuk, hogy ma már jobban boldogul az életben az, akinek nem csak az IQ-ja fejlett, de az EQ-ja (érzelmi intelligenciája) is. Nagyon jó hír azoknak, akiket ez komolyan foglalkoztat, hogy az EQ egészen idős korig fejleszthető! Erről tartott előadást Uzsalyné dr. Pécsi Rita, neveléskutató, akivel alkalmam nyílt beszélgetni a témáról.

pecsi-rita-foto_bokay-laszlo0009

Uzsalyné dr. Pécsi Rita – Fotó: Bókay László

Mikor fogalmazódott meg benned, hogy a te utad a nevelés?

konyvy

A nevelés az élet szolgálata

Mivel pedagógus családból származom, elég korán. Zenetanárként indult a pályafutásom, de édesapámmal együtt az volt a „rögeszmém”, hogy jó embereket szeretnék nevelni. Az érdekelt, hogy a nevelés mitől működik. Később leendő tanároknak tanítottam általános módszertant, illetve iskolát vezettem. Ez utóbbit szinte a nulláról indítottuk el és az ottani tanárok képzése is az én feladatom volt. Azt láttam, hogy a saját szakterületükön nagyon jók, mégis hiányzott valami. Ráadásul később a saját négy gyerekem kapcsán is többször felmerült, hogy bizonyos dolgok nem működnek. Kíváncsi voltam, hogy hogyan működne mégis? Közben rátaláltam Josef Kentenich nagyon jó nevelési rendszerére, – aki a nemzetközi Schönstatt család- és nevelési mozgalmat alapította – és ez nagymértékben gazdagította az eddigi nézeteimet. Még jobban megerősödött bennem, hogy erre igazán szüksége van mind a tanároknak, mind az óvónőknek, de leginkább a szülőknek, hiszen az elsődleges nevelési forma a család. (Annyira mély nyomokat hagy az otthon, hogy azokat a mintákat, amiket otthonról hozunk, nagyon nehéz felülírni). Így kezdtünk el dolgozni részben a saját nevelőtestületemmel, részben baráti szülőtársakkal. Úgy láttam, hogy vannak olyan törvényszerűségek, amiket meg lehet tanulni. Meggyőződésem, hogy nagy segítség lehet sok embernek, ha meg tudunk mutatni nekik bizonyos irányvonalakat akár párkapcsolati akár gyermeknevelési témában (ezeket persze mindenkinek le kell fordítani a saját élethelyzetére).

Miért merültél ennyire bele az érzelmi intelligencia kérdésébe?

Mert ez az alapkulcsa a nevelhetőségnek. Ha nem látjuk, hogy ez hogyan működik, akkor nem tudjuk hatékonyan kezelni pl. a hisztit, a kitartást, az akaratot. Nem tudjuk hogyan alakítsunk ki együttműködést. Akármilyen pályára megy az ember, ezek mindig kellenek. Az a véleményem egyébként, hogy ma első sorban nem az engedelmességre kellene nevelni a gyermekeinket, hanem döntésképességre! A gyerekeknek ma viszonylag korán meg kell állni a helyüket a világban, e miatt nagyon fontos, hogy tudjanak önálló döntést hozni!!! Nekem nagy megkönnyebbülés volt, hogy ez is tanítható!

Hogy tudod összeegyeztetni a munkát és a családot/háztartást?

Nálunk már elég nagyok a gyerekek, ráadásul maximális támogatás áll mögöttem (édesanyám és a testvérem a szomszédban lakik, anyósom is gyakran besegít), úgyhogy ilyen háttérrel sem könnyű, de viszonylag jól meg lehet oldani.

Milyen témák szerepelnek az előadásokban?

konyvx

A nevelés az élet szolgálata

Ha szakemberekhez megyünk, akkor inkább az intézményi nevelés áll a központban, a motiváció, vagy az életkori sajátosságok. (Persze szülők is jönnek, jöhetnek ilyenkor is). Szoktam még beszélni harag és konfliktus-kezelésről, fegyelmezésről, tekintélyről. Számtalanszor szóba kerülnek a különórák, a szakkörök. Járassuk, ne járassuk, mire járassuk? Nagyon fontosnak tartom az apa szerepét-erről is sokszor esik szó. Magyarul: hidat szeretnék képezni a tudomány és az élet között: „Ha azt akarod, hogy működjön, akkor így csináld”!

Van az előadásban gyakorlati rész is? Lehet kérdezni konkrét élethelyzetekkel kapcsolatosan? Igen. Plusz itt vannak a kiadványok, a DVD-re felvett előadások, stb. Van néhány fogódzó, de fontos tudni, hogy az erőfeszítéseket nem tudjuk megspórolni!

Ha jól tudom, öt könyved jelent meg. Hogyan jellemeznéd őket egy mondatban? Az előbb már említett híd a tudomány és az élet között. Segítő támpontok vannak benne.

Hol láthatunk benneteket legközelebb?

Kecskemét, Szeged, Budapest, Pécs, Veszprém… Természetesen, ha hívnak máshova, oda is szívesen megyünk, ha sikerül alkalmas időpontot találni.

Köszönöm a beszélgetést!

(Ritáról, az előadásokról és a könyvekről is olvashat bővebben a http://pecsirita.hu/ oldalon).

Zárszó: Természetesen végig hallgattam az előadást is és a teljesség igénye nélkül néhány dologról szeretnék említést tenni.

Kíváncsinak lenni jó!” Ha viszont a gyerek gyakran hallja azt, hogy most nem érek rá, most dolgom van, akkor előbb vagy utóbb kihal belőle a kíváncsiság-pedig ez a tanulás alapja!

Senki sem születik csak vezetőnek vagy csak beosztottnak. Meg kell és meg lehet! tanítani a gyermekeket a vezetői készségekre és az együttműködésre is! (Tekeredik a kígyó…)Néhány dolgot hiába mondasz el ezerszer. Nem működik!!! Viszont, ha egy jó élménnyel visszük be (szinapszis) az emlékezetes marad, azt megjegyzi a gyermek. Minél többször, annál inkább! Mintával, tapasztalattal és élményekkel lehet nevelni! (ahogy a játék és a mese tanít). A gyerek azt figyeli, hogy hogyan csinálja a szülő. “Lényed olyan hangosan beszél, hogy nem hallom tőle, amit mondasz.” (Emerson)