Ijedtség, szorongás, aggodalom, pánik, rémület, kétségbeesés a kisgyerek, az idős szülő, a bizonytalan munkahely, a rakás fizetnivaló, a jó jegyek, a továbbtanulás, a remek szex, a finom ebéd miatt. Elég jó szülő, gyerek, tanár, feleség, férj, szerető, kolléga, főnök, barát vagyok? Odaérek, elkészülök, ki tudom fizetni? Te hogyan teszed fel magadnak ezeket a kérdéseket? Naponta hány alkalommal feszít ezek közül valamelyik?

Becz Dorottya 01_kicsi

Becz Dorottya

Először csak itt-ott fáj. Egyszer-egyszer jön egy kis fejfájás, alkalomszerűen némi gyomorgörcs, aztán egy gyulladás, esetleg fekély. Menstruációs zavarok, ciszták, miómák vagy nehézségek a gyermekvállalásnál. Először csak 1-2 kiló túlsúly, csak egy számmal nagyobb ruha.

A fenti kérdések közül hány foglalkoztat Téged? Lehet, hogy nem szó szerint így fogalmaznád meg őket, de ráismertél egy-két élethelyzetre, igaz? Minél több felvetés volt ismerős, annál nagyobb veszélynek vagy kitéve, hiszen ezek a kérdések akár nap, mint nap is felmerülhetnek az életedben. Amikor képes vagy kezelni a hasonló szituációkat, meg tudod oldani, nincs semmi gond, ha viszont túl gyakran jelentkeznek, és kétségbeesés, zavarodottság, feszültség és félelem lesz úrrá lesz rajtad: beindul az ún. stresszhormonok termelése, adrenalin és kortizol kerül a véráramba, emelkedik a vérnyomás, a szervezet pedig aktív állapotba kerül. Ez a természetes reakció a stresszre, és evolúciós értelemben a “küzdj vagy menekülj” helyzetre készíti fel a testet. A probléma abból adódik, hogy a jelenlegi társadalmi berendezkedés csak ritkán teszi lehetővé, hogy megüsd a főnöködet, vagy elszaladj egy vizsga elől. A feszültség ezért megmarad, a hormonális egyensúly tartósan kiegyensúlyozatlanná válik, amely számtalan elváltozást okozhat a testben, attól függően, hogy hol gyengébb, hol van “rés a pajzson”.

Becz Dorottya_be

Énidőt!

De mindez megelőzhető, illetve a tünetek csökkenthetők. Hogyan? Először is meg kell hoznod azt a döntést, hogy fontos számodra mind a mentális, mint a fizikai egészséged. Nemcsak a szavak, a tettek szintjén is. Ez a legnehezebb lépés, de ha túl vagy rajta, minden további sokkal könnyebb lesz. Először is, csökkenteni kell a stressz szintjét. Ezt a legkönnyebben úgy teheted meg, hogy minden nap csinálsz valami olyasmit, ami örömet szerez NEKED és csak Neked. Sportolhatsz, főzhetsz, hallgathatsz zenét, relaxálhatsz, vehetsz egy forró fürdőt, olvashatsz,  a lényeg, hogy minden nap teremts a magad számára legalább 30 perc “énidőt”. Hidd el, kiegyensúlyozottabb leszel tőle. Ha az elme nyugodt, könnyebben megy a koncentráció, legyen szó munkáról vagy tanulásról, és főként a szeretteidre való odafigyelésről, törődésről.

Az elején lehet, hogy “harcolnod” kell az énidődért, előfordulhat, hogy pont saját magaddal, de idővel megszokja a család, és Te is be tudod építeni a mindennapjaidba, a szokásoddá válik. Az énidőd minden pillanata olyan, mint egy építőkocka, amiből idővel ház épül, jelen esetben az egészséged. Tehát amikor úgy érzed, tartósan feszült vagy, stresszes, aggódsz, tudd, hogy irányt kell váltanod. Ilyenkor elképzelhető, hogy nehéz döntések elé állít a sors, mert a probléma megoldása egy kapcsolat felbomlásához, munkahelyváltáshoz vagy más konfliktuson keresztül vezet a célhoz. A kérdés mindössze az, fontos vagy-e magadnak. Ha a válasz igen, mindig lesz segítség, ha megtorpantál az úton.

 

Blog: szelidgyogymodok.cafeblog.hu

Facebook oldal: https://www.facebook.com/szelidgyogymodok

E-mail: dorottya.becz@gmail.com