Két új művel folytatódik az Opera 18 éven felülieknek szóló LateNight sorozata. Mezei Gábor Péter operájának ősbemutatója és Lendvay Kamilló zenedrámája Székely Kriszta rendezésében lesznek láthatók a Zeneakadémián március 3-tól összesen öt alkalommal. Ugyanezen az estén az Erkel Színház színpadán Bozsik Yvette, Zachár Lóránd és Biocca Mark James koreográfiáié lesz a főszerep a TáncTrenden, míg másnap, március 4-én az ország három nagy balett-társulatának produkciói töltik be ugyanezt a teret. A Pas de Trois keretében a Magyar Nemzeti Balett vendége a Pécsi Balett és a Szegedi Kortárs Balett lesz.

Opera_1

A Münchenben élő Mezei Gábor Péter a fiatal zeneszerző-generáció egyik kiemelkedő tagja, aki tudását a müncheni Zene- és Színházművészeti Egyetemen, illetve a salzburgi Mozarteumban mélyítette el. A ravatallal szemben című, első operájában két nőt ábrázol, akik édesapjuk halála után kénytelenek szembe nézni a múlt titkaival és elhallgatásaival. A mű érdekessége, hogy mozgalmas cselekmény helyett két beszélgetésből áll, és egy prózai szereplő is feltűnik benne a Gergye Krisztián és Társulata, valamint a Scallabouche Társulat előadásaiból is ismert Szalontay Tünde színművésznő személyében. A testvérpár másik tagját a többszörös versenygyőztes Ducza Nóra, míg A férfi szerepét a Kolozsvári Magyar Opera tagja, Sándor Csaba alakítja.

Opera_2

Lendvay Kamilló A tisztességtudó utcalány című opusza szintén női élethelyzetekkel foglalkozik Jean-Paul Sartre 1946-ban megjelent színműve alapján. A Kossuth-díjas komponista nagyon boldog volt, amikor a Magyar Televízió Zenés TV Színház-sorozatában 1979-ben bemutatott darabját az Opera műsorára tűzte. Maga szerette volna vezényelni az előadást, de 2016. november 30-án bekövetkezett halála miatt erre sajnos már nem kerülhet sor. A két produkció dirigense Vajda Gergely lesz. Lizzie-t, az utcalányt a sokoldalú Keszei Bori alakítja, Fredet a 2015-ben Rubányi Vilmos-díjban részesült Balczó Péter, míg a Néger szerepében a méltán népszerű Cser Krisztiánt láthatjuk.

Opera_3

Ezzel párhuzamosan a TáncTrend ’17 keretei között a Magyar Nemzeti Balett a kortárs tánc kiemelkedő alkotóit és együtteseit látja vendégül március 3-án az Erkel Színház színpadán. A Budapest Táncszínház Zachár Lóránd SEC című koreográfiáját hozza el ebből az alkalomból, amely a születés és a halál misztériumát járja körül. A Bozsik Yvette Társulat a 2012-ben bemutatott Orfeusz és Euridiké című mű első felvonásának felújításával készül Orfeusz címmel. Bozsik Yvette két nagy példaképe is színpadra vitte ezt a témát, így ez a koreográfiája Pina Bausch és Mary Wigman munkássága előtt is tiszteleg. A Magyar Nemzeti Balett I.F.E.L. címmel Biocca Mark James 2014-ben Portugáliában, a lisszaboni Teatro Camões-ban bemutatott táncművét adja elő. A négy tételből (Bója, Ármány, Lángok és Végtelen) álló kompozícióban a magány, a barátság, a felfedezés, a szerelem, a szenvedély és az elkeseredettség témái folyamatos körforgásban kerülnek színre. Az alkotás egyszerű szépségét a Christian Calcatelli zeneszerző kifejezetten erre a koreográfiára komponált zenéje teszi különlegessé.

Opera_4

A TáncTrend felvezetése után március 4-én kerül sor az Erkel Színházban a Pas de Trois ’17 gálaestre, amelyen a Magyar Nemzeti Balett meghívására 2013 óta gyűlnek össze a vidéki nagy balettegyüttesek. „Komoly presztízsértéke van ennek a fellépésnek, hiszen az ország legjobb professzionális táncegyütteseivel egy nagy múltú fővárosi színházban, óriási közönség előtt mutathatjuk meg magunkat” – nyilatkozta Vincze Balázs, a Pécsi Balett igazgatója. Az együttes vezetője a közelmúltban Bartók Béla A csodálatos mandarin című „egyfelvonásos pantomimjára” készített koreográfiát, amelyben az érzékiség erejének megjelenítése mellett az erőszak, az emberi elnyomás és a függőség is hangsúlyos szerepet kap majd. A Szegedi Kortárs Balett és a Nemzeti Táncszínház közös produkcióval jelentkezik a Moderato cantabile című, Enrico Morelli által megálmodott, a szenvedélyről és a hiányról szóló táncművel, amelyet Marguerite Duras regénye inspirált. A Magyar Nemzeti Balett művészei a Tom Waits dalaira épülő Johan Inger’s Rain Dogs című egyfelvonásost táncolják majd, amely négy nő és öt férfi táncos mozgásán keresztül hol humorral, hol drámaian mutatja be a komfortzónán kívül rekedt, saját tudatának útvesztőjébe jutott emberek kapcsolatait.