Véleményem szerint igen, mert olyan környezetben leszel hatékony és elégedett, ami leginkább hozzád passzol.

Ahhoz, hogy tudd milyen munkakörnyezet a megfelelő számodra először is tisztában kell lenned a saját igényeiddel, személyiségeddel, céljaiddal, munkastílusoddal. Tudnod kell, hogy pár éven belül hova szeretnél eljutni, fontos-e számodra, hogy támogassanak a munkádban, vagy inkább szereted, ha teret hagynak a kibontakozásra. Előnyben részesíted, ha folyton változik minden és pörgés van, vagy inkább a nyugalmasabb, elmélyülést igénylő terep a te asztalod?

Állás_2

Aki szereti és komfortosan érzi magát az alább felsorolt tényezők mellett, nekik a több száz fős nagyvállalatok, vagy 1000+ multik az ideális környezet:

  • egy jól körülhatárolt területért felel, amiket pontos szabályzatok, folyamattervek útján kell megvalósítani
  • lehetőség szakmai konzultációra
  • kidolgozott karrierút, mentorprogram, gyakornoki program
  • széleskörű cafeteria rendszer
  • lehetőség gyakori nyelvhasználatra
  • fejlett integrált rendszerek, CRM működtetése, automatizálás
  • sok belső fejlesztés, nyelvi továbbképzés
  • gyakori részvétel külső tréningeken, workshop-on, csapatépítőn
  • lehetőség rotációra – más területek megismerése a vállalaton belül
  • esély adódik külföldi tanulmányutakra, tudásmegosztásra, akár kiküldetésben a cégtől külföldi munkavégzésre
  • fejlett teljesítmény értékelési rendszer
  • kismamák visszatérhetnek
  • bizonyos multiknál vállalati óvoda, üdülőhely biztosítása
  • szakmunkák esetén céges buszok biztosítása

Állás

Ellenben, ha az alábbi pontokat szívesen elkerülnéd, akkor nem biztos, hogy a nagyvállalati, vagy multi környezet a megfelelő választás:

  • eseti jelleggel duplikált munkafolyamatok, vagy szükségtelen munkafeladatok
  • folyamatosan változik a munkakörnyezet, szabályok, rendszerek, cserélődnek a kollégák, vezetők
  • magas a kapcsolódási pontok száma – több kollégától lehet megszerezni az adott információt, és hozzánk is több megkeresés érkezik akár telefonon, akár mailen
  • válaszok/ visszajelzések hosszabb időt vesznek igénybe
  • gyakori meetingek, egyeztetések, melyek az aktív munkaidő rovására mehetnek
  • sablonok használata, kevésbé van lehetőség kreativitásra (szakterülettől függően)
  • erősebb adminisztráció, számos riport készítése
  • gyakori a túlóra
  • erős kontroll
  • túlnyomó részben open office
  • nem ismered az összes kollégát a cégen belül és nincs is mindenkivel munkakapcsolatod
  • beléptető rendszerek, azonosító kódok használata
  • gyakran szükséges cserélni a belépő kódokat az egyes számítógépes rendszerekben
  • zöldmezős beruházásoknál, külterületekre építik a céget, sok esetben ipari parkokban található a cég
  • többműszakos, vagy folyamatos munkarend szakmunkák esetén
  • az egyes munkakörök határvonalai összemosódhatnak

Állás_1

Kis- és középvállalatokat válaszd, ha elképzelésed passzol a következőkhöz:

  • családiasabb légkör
  • minden kollégát ismersz, személyesebb kapcsolatok, átláthatóbb szervezeti felépítés
  • egy munkakörön belül többféle feladat megjelenik
  • nagyobb önállóság, kreativitás
  • kevesebb beszámoló a vezető felé
  • admisztrációs teher csekélyebb
  • kevesebb meeting, kevesebb információs kapcsolódási pont, ezért hatékonyabb időkihasználás
  • gyorsabban kapsz választ a kérdéseidre
  • rugalmasabb, könnyebben alakítható, beépíthető folyamatok, szabályzatok
  • rugalmasabb munkaidő kialakítása
  • elhatárolt munkaterületek, külön irodák 3-4 személy részére
  • bizalmi kapcsolat kiépítése után home office lehetőség

Ami a kis- és középvállalatok árnyoldala:

  • ritkábban van lehetőség feljebb lépésre
  • sok esetben csekély, vagy nincs cafeteria rendszer
  • bizonyos munkaköröknél alacsonyabb fizetés, nem rendszeres béremelések
  • behatároltak az egyéni képzési lehetőségek
  • nem mindig megoldott a helyettesítési rend
  • rögtön mély vízbe dobás (ez lehet valakinek előny is)
  • kevésbé van fókuszban a beilleszkedés, betanulás segítése
  • nem mindig van lehetőség szakmailag konzultálni a cégen belül
  • több versenytárs jelenléte az adott iparágban (pl. értékesítés területén ez nagyobb küzdelmet jelenthet)
  • gyakrabban megjelenhetnek ad hoc jellegű feladatok is
üzletasszonyok

Még több üzletasszony cikk ITT!

Természetesen itt is, mint mindenben lehetnek kevert változatok és nem tisztán egyik, vagy másik. A szervezet alapítójának a nemzetisége is meghatározó, illetve az, hogy hány országban van jelen a cég, hol helyezkedik el a régiós központ, mennyire centralizált az irányítás. Milyen a cég szerkezete: funkcionális (tevékenységek szerint tagolva), centralizált funkcionális, divizionális (termék, vevő, piaci régiók szerint tagolják a szervezetet), mátrix. Érdemes a fentieket mérlegelni mielőtt meghozod a döntést, hogy hol veted ki a horgonyt.

 

Grega Viktória

alkotonok@alkotonok.hu