Mindenekelőtt fontos tisztázni, hogy milyen csatornákon keresztül juthatunk el az állásinterjúig:

  • Álláshirdetésen keresztül, melyet a munkatársat kereső szervezet hirdet meg
  • Álláshirdetésen keresztül, melyet HR tanácsadó/fejvadász cég hirdet meg
  • Jelentkezés fejvadászok adatbázisába
  • Regisztráció által álláskereső portálok adatbázisában – Profession.hu, CVOnline
  • Közvetlen jelentkezés az adott cég karrieroldalán
  • Social média csatornákon keresztül
  • Állásbörzéken leadott Önéletrajz útján
  • Kapcsolatrendszeren keresztül, ajánlások útján

Abban az esetben, ha ismert számunkra a leendő munkáltató kiléte, egyszerű dolgunk van.

Állás_be_1

  • Tüzetesen átnézhetjük a honlapjukat- az alaptevékenységen és a karrier oldalon túl, sokat elárul, hogy milyen a társadalmi szerepvállalásuk, milyen az ügyfél vagy partner megítélésük, mi az értékrendjük, milyen eseményeik, aktivitásaik vannak, milyen gyakran frissítik a honlapot, mit sugall maga weboldal
  • LinkedIn-en megnézhetjük, hogy az ott dolgozó kollégák milyen profillal rendelkeznek és mióta dolgoznak a cégnél
  • Milyen cikkek jelentek meg róluk
  • Iparágtól függően nyertek-e díjakat, ezek akár lehetnek szakmai díjak, de lehetnek elismerések is: pl. Családbarát munkahely, az Év irodája
  • Az állásportálokon és a karrieroldalon érdemes követni, hogy milyen gyakran hirdetnek munkalehetőséget
  • Részt vesznek-e karrier/ állásbörzéken
  • A munkavégzés helye mennyire jól megközelíthető, ha autóval járnánk a munkába, milyen a parkolási lehetőség.
Szakértők

Szakértői anyagaink ITT!

Amikor pedig fejvadászon keresztül megy a jelentkezés igyekezzünk minél több információ birtokába jutni az interjút vezető személytől és kérjük meg, hogy küldje át számunkra megbízójuk honlap elérhetőségét. A következő körig eljutva, ahol már a potenciális munkáltató képviselőjével (ügyvezető, HR kolléga, szakmai vezető) beszélgetünk, szintén felkészültnek kell lennünk a fent említett csatornákról tájékozódva. Számos megbeszélés kezdődhet úgy, hogy „Milyen információi vannak a cégünkről?” – ilyenkor kellemetlen lenne már az elején felsülni.

Az esetek többségében az első szűrő a telefonos beszélgetés, érdemes készenlétben lennünk és röviden, a kérdésekre válaszolnunk. Hogyha lehetőséget kapunk interjún részt venni, személyesen bemutatkozni, tegyük fel mi is bátran kérdéseinket.

Állás_be

Az interjú előtt hasznos, ha tudjuk mire számíthatunk, kivel/kikkel fogunk találkozni, hány perces lesz a beszélgetés, szükséges-e már rögtön az interjú után tesztet írnunk. Milyen nyelvű lesz a kommunikáció: magyar, angol vagy német, esetleg másik európai nyelv. Van-e recepció, ahol előzetesen be kell jelentkezni (erre is javasolt pár percet számolni) Az interjún legyünk tisztában a meghirdetett állás leírásával, a feladatokkal és elvárásokkal. Tudjuk, hogy miért jelentkeztünk. Fontos, hogy kapásból tudjunk válaszolni a: „Miért érdekes számodra a pozíció és a mi cégünk?” kérdésre. A sablon válaszok kerülendők, meg kell találni a cég specialitását, amiért ott töltenénk a napunk nagy részét és azokat az elemeket, amelyek valóban vonzók a feladatkörben. Ilyenkor még kiegészíthetjük azzal is, hogy mi milyen kompetenciákkal, tapasztalatokkal tudunk hozzájárulni a vállalat előmeneteléhez.

Legyen konkrét célunk, elképzelésünk legalább az elkövetkezendő 3 évre. Illetve rendelkezzünk kész válaszokkal a legtöbbször előforduló kérdésekre. Célszerű kész kérdésekkel érkeznünk, mert minden bizonnyal számos információ el fog hangozni, mégis maradhatnak fehér foltok, amiket jó tisztázni. Mindig legyen a tarsolyunkban egy extra kérdés. Ami nagyon foglalkoztat, vagy szeretnénk rávilágítani, azt ott és abban az időintervallumban kérdezzük meg. Akkor tudunk jó döntést hozni ajánlat megtételekor, ha valóban nem maradtak bennünk kétségek. Az érdeklődést szívesen fogadják a munkáltatók, mert azt sugallja számukra, hogy kíváncsi vagy rájuk és motivált vagy. Neked van már extra kérdésed?

Kókainé Grega Viktória

alkotonok@alkotonok.hu