Minden évben mumus! Minden évben mindenki úgy érzi, hogy nagyon rosszul sikerült… Aztán persze azért csak felvesznek mindenkit valahova, de hosszú idegőrlő hónapok telnek el, míg ez kiderül. Mert mi múlik a matekfelvételin? Talán minden. Egy jó középsuli olyan ugródeszka lehet, olyan kapcsolati tőkét alakíthat ki a gyermekünk az új közösségben, olyan tudás birtokába juthat, ami meghatározza a későbbi karrierét. Vagy semmi. Mert a megszerzett tudás és kapcsolati tőke mégsem tud teljes mértékben vagy érdemben hasznosulni a későbbi életében, mert végül egész más pályát választ egy messzi országban. A trükk az, hogy a pakliban mindkettő benne van, és míg egy jó felvételi birtokában nagyobb a döntési szabadságunk, hogy merre tovább, addig kevesebb pontszámmal kisebb a választék.

Matek_be_1

A matekfelvételi egyébként nagy királyvize az iskoláknak. Itt kiderül, mit ér a tanár és az iskola oktatása. Mert ugyan végeredményében nagyon sok múlhat azon, hogy a nyolcadikos aznap épp milyen passzban van, de mondjuk egy osztályátlag nagyon jól megmutatja, hogy igazi tanár foglalkozik-e a gyerekekkel az iskolában, vagy csak egy pedagógus végzettségű személy. Mert mi is lehet? Van a nem tanít-nem követel kombináció, itt a jegyek rendben vannak, és a rosszul sikerült felvételi után a tanár majd mondja, hogy ez húúú de nehéz volt. Van a nem tanít, de követel. Itt se a jegyekből, se a felvételiből nem keletkeznek pontok, de legalább a gyerekek életét megkeseríti. Isten ments tőle! Van olyan is, aki tanít is, de nem nagyon követel: jó jegyek, jó felvételi. Ha tanít, de követel is, az se baj: itt a jegyek is rendben vannak, ha a diák felveszi a kesztyűt, de a felvételinél se lesz baj.

Mi számít jó felvételinek? Háááát, először is szögezzük le: ez nem egy dolgozat, ahol mondjuk 80% felett kezdődik a jó. Ez egy verseny! A feladatsor szerkesztői mindig igyekeznek úgy hangolni, hogy a nagy átlag kb. 50%-ra, tehát 25 pontosra írja meg. Ez azt jelenti, hogy 20-30 pont közt ír a nagy átlag, e felett és alatt egyre nagyobb a szóródás. Ez segíti az iskolákat abban, hogy viszonylag pontos mérés útján tudják rangsorolni a diákokat pontszám alapján. Gondoljunk bele, ha egy jobb gimibe jelentkezne negyven diák maximális pontszámmal. Hogy tudnának válogatni? Persze elvben nyolcadikos tudással lehetséges a tökéletes megoldása a feladatsornak, de ez nagyon ritkán szokott sikerülni. A szerkesztők szándéka sem szokott teljesülni, hiszen az átlagos pontszámok jellemzően inkább 20 körül vannak, mint 25 körül, de ennyi belefér, ettől még jó a rendszer. A diákoknak csak alkalmazkodni kell hozzá.

Matek_be

Hogyan? Gyakorlással. Ez egy teljesen más rendszerű megmérettetés, mint egy dolgozat. Más rendszer, más megoldási módokat követel. Készülni kell rá, kevés az a zseni, aki kisujjból kirázza. A legjobb készülés, ha az előző évek felvételi feladatsorait megoldja a gyermekünk. Igen sok éve ugyanez a rendszer, tehát van mit gyakorolni.

Itt van az összes feladatsor, megoldásostul, ingyen:

https://www.oktatas.hu/kozneveles/kozepfoku_felveteli_eljaras/kozponti_feladatsorok

Ezért senki ne fizessen, és igazán más, drága pénzen kínált csodakönyvet sem érdemes venni. Ha a kisdiák végigcsinálja mind a 26 elérhető feladatsort, a megoldó kulcs segítségével pedig kijavítja a saját hibáit, akkor már nem érheti nagy baleset. A felvételire 45 perc lesz. Ha otthona nyugalmában 30 perc alatt megoldja, és 40 pont felett teljesít, akkor minden esélye megvan arra, hogy élesben is jól teljesítsen.

Ne feledjük, ez 26 feladatsor! Mennyi idő is van januárig? Neki lehet állni, és csinálni minden másnap egyet! Igen, ez bizony egy bő órás elfoglaltság! Ez sajnos ilyen, felvételiig nincs mese, csak a hajtás-pajtás! Mi van, ha nem megy egyedül? Ha nincs a birtokában a kisdiák a megoldáshoz szükséges tudásnak, akkor a megoldó kulcsból se feltétlen fog rájönni, hogy tényleg ezt így kellett volna. Ilyenkor nincs mese, pótolni kell a kimaradt tudást. Vagy a szülő, nagytesó, vagy magántanár kell. Ha még találni egyáltalán ilyenkor, aki jó is, megfizethető is, meg rá is ér. Persze az iskolai korrepetálások is jók, de ha önerőből nem tud a diák 20 pont felé keveredni, akkor kell a segítség!

Mindazonáltal a legfontosabb az önálló otthoni gyakorlás. Ha erre megvan az akarat, az mindennél fontosabb! Kellő motiváció nélkül ugyanis senki nem tud segíteni… Jó felkészülést, és sikeres felvételit mindenkinek!

A szerző matematika házi tanító tizenhét éve.