Karika Hajnalka azok közé tartozik, akiknek egyszerre több dologgal kell foglalkozni, mert így kerek a világ. Hajninak három szerelme is van: a tánc, a selyemfestés és a nemezelés. Mindhárom tevékenység feltölti, kikapcsolja, elviszi egy másik csodavilágba. Nagyon szereti még a természetet, a természetes anyagokat is. Ő azt mondja, „Amolyan zöld programos lány vagyok.” Hajnival a selyemfestésről, a nemezelésről és az életről beszélgetünk.

Karika_portre

Hajni, hogyan találtál rá a selyemfestésre? Mi vonzott benne?

Az életemben fontos szerepet játszik a művészet, a saját utam megtalálása, az önkifejezés. Nagyon sok mindent kipróbáltam, tanultam. Rengeteg tanfolyamon vettem részt és ez alatt nagyon sok remek embert, művészt ismerhettem meg. Mindenki, akivel találkoztam tett hozzám valamit, és remélem én is tudtam segíteni közös utunk során. A selyemfestést Bozó Lizánál ismertem meg, és rögtön elvarázsolt. A selyem finomsága, lágysága, ahogy kialakulnak a formák, ahogy a színek futnak az anyagon és egybeolvadnak. Szeretem a selyem finomságát, a nemez melegségét.

Hogyan alakul ki egy-egy minta, vagy úgy is kérdezhetném, hogyan formálod a gondolatot mintává?

Nem tervezek előre semmit, mindig alkotás közben alakul ki a forma. Izgalmas, felszabadító játék. Amikor selymet festek vagy nemezelek, elmerülök a saját kis világomban, a háttérben halk zene szól, és jönnek a formák, a színek. Mindenkit, aki hozzám jön tanfolyamra, arra biztatok, hogy engedje el az elvárásait, ne akarjon, csak engedje el magát, és a végeredmény is tetszeni fog. Mert az Ő lesz. Az a belső gyermek, akit talán már rég elfelejtett, akit elnyomott éveken át, az itt újra előkerül és szabadon játszhat. Mert mindenki felvértezi magát akarva akaratlanul sok – sok páncéllal. Úgy, mint a hagyma rétegeit, úgy kell szépen elengedni a régi sérelmeket, a megfelelni vágyást, hogy végre megtaláld önmagad. A selyemfestés, nemezelés erre is tökéletes. A tanfolyamok alatt igyekszem, hogy mindenki jól, felszabadultan tudjon alkotni, merjen újra gyerek lenni, és remélhetőleg ezt tovább viszik majd a mindennapjaikba is. A tanfolyamokon egyébként általában sálakat, párnákat készítünk, mindenki nagy örömére.

Karika

A selyem mellett miért választottad a nemezelést? A két anyag elég távol áll egymástól, nem?

A nemezelést Csille Márta Nemezes iparművésznél tanultam. Aki egy fantasztikus erős nő gyönyörű munkái, alkotásai vannak. Amikor először láttam egy kiállítását teljesen el voltam bűvölve a színektől és a formáktól. Szeretettel ajánlom mindenkinek, aki Pécs környékén él, hogy menjen el egy tanfolyamára. A nemezelés ősi mesterség, Őshazája Belső Ázsia. A pásztorok a legkézenfekvőbb anyagot hasznosították a gyapjút, tárgyaik elkészítéséhez. Jurta, szőnyeg, ruha… A nemez tulajdonképpen összegubancolt gyapjú. Víz és szappan segítségével összegubancoljuk a gyapjúszálakat, addig simogatjuk, gyúrjuk, formázzuk, amíg meg nem kapjuk a kívánt formát. A nemezelés nagyon időigényes tevékenység, viszont nagyon megéri. Mert a végén lesz egy gyönyörű, saját magad által készített meleg, puha sapkád, sálad…. amire ha ránézel, igazán büszke lehetsz magadra. Van, az úgy nevezett Nuno-nemez, amikor a selymet és a gyapjút együtt használjuk. A nemezelés közben a selyemanyag miközben befogadja, a gyapjút összeráncolódik, összehúzódik, ezzel jól lehet játszani, mennyire szeretnéd, hogy ráncosodjon a felület, mennyire akarod befedni a selymet…. Nagyon szép sálak, ruhák készíthetők ezzel a módszerrel. A két anyag tökéletesen tud együtt működni, és csodás dolgok, tárgyak születnek. A selyem képviseli a légiességet, finomságot, míg a nemez a földet, a melegséget.

Karika_1

Hol találkozhatunk a munkáiddal?

A munkáimat megtalálhatjátok a weboldalamon: blossomsilk.net16.net A 2016 évben volt kiállításom New Yorkban a 10 thaussand steps könyvesboltban 2016.jun 23-án volt az első magyar musical a Dzsungel Könyve előadása New Yorkban a La MaMa színházban ,aminek a hátterét megfestettem,és amiért nagyon hálás vagyok Zsédely Tímeának. A 2017 év végére tervezek még kiállítást, és sok újdonságot, tanfolyamot.