Néha elkeseredve látom, hogy a gyermekeim – a legjobb szándékom ellenére – is a hamburgert, chipset, kólát, csokis ételeket részesítenének előnyben – ha hagynám. Zabpehely reggelire? Nna, azt az arcot látni kéne…. J Azért én próbálkozom. Az alábbi cikk (eredetileg a calivita.hu oldalon jelent meg) is megerősített ebben.

 Egy növekvő szervezet számára nem mindegy, hogy milyen mennyiségű és minőségű tápanyagokhoz jut hozzá, hiszen ilyenkor intenzív átalakuláson megy keresztül az immunrendszer, a csontrendszer és az idegrendszer is. Éppen ezért érdemes kiemelkedő figyelmet fordítani a kalcium, a magnézium, a C- és D-vitamin, valamint az omega-3 zsírsavak táplálékkal való bejuttatására. Ne feledjük, hogy a kalcium felszívódása és beépülése gyermek- és fiatalkorban a legkedvezőbb. Mit egyen a tini, hogy táplálkozása minden igényt kielégítsen?

Íme, néhány javaslat:

Tippek reggelire:

  • Valódi müzli (saját magunk keverjük össze natúr gabonapelyhekből, magvakból, pl. dióból, mogyoróból, mandulából stb.). Az édes ízt aszalt gyümölcsök hozzáadásával érhetjük el.
  • Rozskenyér, egy szelet sovány sonka, egy szelet sajt, zöldpaprika, paradicsom.
  • Teljes kiőrlésű kenyér, két tojás, sajt.

Tippek tízóraira:

  • Köles golyó, korpás keksz, teljes kiőrlésű gabonaszelet, ivójoghurt, kefir, joghurt, zöldség, gyümölcs.Tini_Kaja_Be

Tippek ebédre:

  • Az évszaknak megfelelő, változatos levesek.
  • Hús – elsősorban csirke-, pulyka-, hal-, de időnként marha- és a sovány sertéshús is előfordulhat.
  • Köretnek: rizs (ha lehet, barna rizs vagy jázmin rizs), bulgur, kuszkusz, amaránt, párolt zöldség, ritkábban burgonya (inkább héjában sütve, nem zsiradékban).
  • Rakott cukkini, tök, karfiol, zöldbab, kelkáposzta stb. (darált csirke- vagy pulykahússal).
  • Tészta – lehetőleg durumtésztából –, hozzá zöldség és húsfeltét.

Tippek uzsonnára:

  • Házi krémtúró.
  • Két szelet extrudált gabonakenyér sajttal és uborkával.
  • Egy maréknyi olajos mag gyümölccsel.

Tippek vacsorára:

  • Grillezett csirkemell vagy hal egyszerű, de változatos salátákkal (jégsaláta + zöldségek, káposztás almasaláta, sárgarépás zellersaláta, lilakáposztás körtesaláta, káposztás sárgarépa-saláta).

Figyeljünk a megfelelő folyadékfogyasztásra is, aminek alapját lehetőleg víz (legjobb, ha lúgos víz), szénsavmentes ásványvíz, otthon készített, nem túlízesített gyümölcstea képezze.

Ne feledjük, hogy a 9–14 év közötti gyermekek mintegy 20%-a túlsúlyos, vagyis manapság minden ötödik gyermek súlyproblémákkal küzd.

Legnagyobb ereje a szülői példamutatásnak van!

Ha úgy ítéled meg, hogy a fent ajánlott élelmiszerekből gyermeked nem fogyaszt eleget, akkor mindenképpen próbáld feléjük terelni őt.

 

Forrás: calivita.hu