A nagy áruházláncokról nem sokat tudunk mi, a vásárlók. Bemegyünk célirányosan vagy nem annyira célirányosan, leszedegetjük a polcokról, amire szükségünk van és rohanunk is tovább. De, hogy az áru, hogyan kerül oda, hogyan zajlik azok megismertetése csúnya szóval promótálása a vásárló felé, arról már keveset tudunk.

Samu Zsófia az egyik ilyen nagyáruház, hipermarket kommunikációs igazgatója. Őt faggatjuk most nem csak a hipermarketekről, hanem arról is, hogy nőként mennyire van nehéz dolga, hogy bizonyos élethelyzetekben jelent-e előnyt, netán hátrányt, hogy nő.

Samu_Zs

Milyen egy ilyen óriás élete belülről?

Az Auchannál mindig nagy a pörgés, folyamatosan lendületben vagyunk. Összesen mintegy 7 000 munkatársunk van a különféle területeken, így nagyon sokszínű a csapat, soha sem unatkozunk. Naponta sok ezer vásárló megfordul a 19 áruházunkban, ezért mindig készenlétben kell állnunk, naprakésznek kell lennünk kínálatunkkal és az újdonságokkal kapcsolatban, hiszen célunk, hogy minden hozzánk betérő vásárló elégedett legyen.

Mi, a vásárlók csak azt látjuk, hogy mindig tele vannak a polcok, mindig vannak akciók… de mennyire vásárló, Uram bocsá’ emberbarát egy ilyen hatalmas áruházlánc?

Mindannyian a vásárlónkért dolgozunk az Auchannál, azért, hogy gyorssá és kényelmessé tegyük a bevásárlást, hogy mindent könnyen megtaláljanak és közben még jól is érezzék magukat. Szeretnénk minél több értéket, élményt is nyújtani nekik, amit többek között a helyi közösségeknek szervezett programokkal, kóstoltatásokkal, társadalmi felelősségvállalási kezdeményezésekkel erősítünk. Minden munkatársunkat megbecsüljük, hiszen az Auchan legfontosabb értékét maguk a munkatársak adják, hiszen nélkülük nem működne a gépezet, ennek megfelelően a kollégákat folyamatosan fejlesztjük, képezzük, és arra törekszünk, hogy a vállalat minél hosszabb karrier utat tudjon biztosítani. Sok munkatársunk már több mint 10 éve dolgozik az Auchannál, de vannak olyanok is, akik már 20 éve itt vannak.

Samu_Zsófia

Egyáltalán lehet-e, tud-e emberbarát lenni, vagy a profit a legfőbb szempont?

Közös célokért küzdünk, egy csapatban, hiszen csak közösen, összetartva lehet pozitív eredményeket elérni. Természetesen mindenkinek meg kell dolgoznia a sikerért, és ki kell vennie a részét a munkából, de egy-egy sikeres projekt után közösen örülünk az eredményeinknek és a teljesítményünknek. Emellett az Auchan számára és nekem személyesen is különösen fontos, hogy több mint 360 megváltozott munkaképességű munkavállaló is dolgozik a vállalatnál, akik így be tudnak kapcsolódni a munka világába, és felelősségteljes feladatokat láthatnak el.

Hogy néz ki egy napja?

Minden reggel felkelés után, a reggeli kávé mellett átfutom a híreket az Interneten, rákeresek az Auchannal kapcsolatos megjelenésekre. Egyrészt szakmai ártalom, hogy folyamatosan figyelem a híreket, másrészt ez segít felkészülni a napra is. Nyolc órára beérek a budaörsi Auchan központba, és a belső kommunikációért felelős kolléganőmmel, Ilonával átbeszéljük az aznapi teendőket, esetleg, ha szükséges, friss fejjel még ötlettelünk kicsit. Ezek után mindketten megyünk a dolgunkra, igyekszünk napi maximum egy vagy két megbeszélést elvállalni, hogy minél hatékonyabbak legyünk. Nagyon sokszor előfordul, hogy a napi terveinket keresztülhúzza egy-egy sürgős és fontos újságírói megkeresés, de ez is része az életünknek, így meg tanultunk gyorsan alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. Ebédidőben általában kisebb-nagyobb csapatokban, de a kollégákkal együtt ebédelünk, esetleg bevásárolunk az áruházban. Aztán a délutánok általában már gyorsan elszaladnak. Az estéimet, pedig a barátaimmal vagy sporttal töltöm leginkább.

Mi motiválta anno, hogy el- vagy, ha úgy tetszik, bevállalja ezt a nem kis felelősséggel járó posztot?

Nagyon szeretem a munkámat, és az elmúlt években felkészültem arra mind emberileg, mind, pedig szakmailag, hogy ezt a pozíciót betöltsem. Valóban nagy kihívás egy ekkora, dinamikusan fejlődő vállalatnál vezetőként helyt állni, ugyanakkor a vezetőség, illetve közvetlen kollégák támogatásával ez már nem egy legyőzhetetlen akadály. Az első pillanattól kezdve bizalmat szavaztak nekem az Auchannál, így most az a dolgom, hogy éljek ezzel a lehetőséggel, és hogy rászolgáljak erre. Nap, mint nap tenni kell ezért, de az őszinte, pozitív hozzáállással, a tenni akarással és a csapatmunkával sikeres tudok lenni a vállalatnál.

Ön, mint kommunikációs igazgató mennyire szól, vagy szólhat bele a napi működésbe?

Nagyon nyitott és őszinte a vállalat működése. Én a kommunikációért tartozom teljes felelősséggel, de a döntések előkészítésében és megalapozásában is részt vehetek, a vezetőség meghallgatja, és figyelembe veszi a javaslataimat.

Származott-e valaha előnye vagy hátránya abból, hogy nő? Ha igen, hogyan élte ezt meg?

Nem származott soha hátrányom abból, hogy nő vagyok, az Auchannál teljes a nemek közötti egyenjogúság. Az egyenlő bánásmód, az esélyegyenlőség és a hátrányos helyzetű dolgozói csoportok támogatása érdekében esélyegyenlőségi tervet is létrehozott az Auchan, illetve kiemelt területként kezelt a munka és a magánélet egyensúlya is. Például idén kismama/kispapa program is elindult a vállalaton belül a gyermekvállalás előtt álló, illetve a munka világába visszatérő munkatársak számára, melynek célja, hogy megkönnyítse, és kiszámíthatóbbá tegye a gyermekvállalás és a munka összehangolását.

Samu_Zsofia_futas

Ha nem dolgozik, akkor mivel tölti legszívesebben a szabadidejét?

Az előző munkahelyemen, a Samsungnál megfertőztek a futás szeretetével, így igyekszem heti négy alkalommal kocogni, évente több alkalommal félmaratonokat futni. Számomra a futás olyan, mint a meditáció: kikapcsol, elcsendesít. Emellett természetesen a családommal, a kilenc hónapos unokaöcsémmel és a barátaimmal töltöm a szabadidőmet, szinte mindig mozgásban vagyok. A hétvégék szólnak inkább a lassításról, amikor van időm sütni, olvasni, esetleg a kedvenc sorozataimból egy-egy epizódot megnézni. Az elmúlt fél évben, pedig felkeltette az érdeklődésemet a coaching és a coaching stílusú vezetés, így a tanulás is visszatért az életembe.

Van esetleg jó tanácsa egy női vásárló számára?

Válogasson kedvére termékeink közül, bátran próbálja ki a kiállított darabokat, kóstolja meg a különféle kóstoltatók termékeit, és vegye igénybe kollégáink segítségét, akik tanácsaikkal szívesen állnak vásárlóink rendelkezésére, hogy megkönnyítsék a választást. Illetve minden vásárlónkat arra buzdítanám, hogy használja ki családi napunk kedvezményeit, és jöjjön el kikapcsolódni rendezvényeinkre.