A divattól a karrierépítésig, az élet minden területén a trendek változása alapján választunk és cselekszünk. Ez azért fontos, mert a naprakészség és a trendkövetés fegyver lehet a kezünkben, hogy mások előtt, de legalábbis az élbolyban járjunk. Így van ez a nyelvtanulásban is.

Mint a legtöbb előremutató trend, a coachinggal összekapcsolt nyelvtanulás tőlünk nyugatabbra, már évek óta bevett forma. A kutatások és megfigyelések ugyanis abba az irányba mutattak mind a kutatók, mind a tanárok számára, hogy a hagyományos nyelvoktatási technikák nem feltétlenül, és nem mindenkinél vezetnek el a célig. A hatékonyságnövelés és a valódi áttörések érdekében, éppen ezért a komplexebb képet kezdték vizsgálni. Németországban már évekkel ezelőtt megszületett ez az oktatási forma, melyről az egyik erre szakosodott intézmény oldalán bővebb fejtegetéseket[1] olvashatunk, azzal kapcsolatban, hogy miért, és mennyivel adhat többet, ha magolás és sémák helyett a nyelvtanulást is emberi oldalról közelítjük meg. A tanulságok és a tapasztalat már korábban is abba az irányba mutatott, hogy a legtöbb fejlődni vágyónak elsősorban nem maga a nyelvtanulás okoz problémát, hanem saját korlátai, önismerete és önbizalmának hiánya. Ezen felismerés tükrében pedig arra jutottak, hogy ezeknek az embereknek nem a szókincs vagy a jól begyakorolt nyelvtan lehet a legtöbb, amit adhatnak, hanem az iránymutatás, az önfejlesztés, és a „hogyan használjam” tudás elsajátítása, mint fő stratégiai eszközök.

Sokan nem mernek beszélni

A legtöbben, akik munkájuk vagy magánéletük miatt kénytelenek időt és energiát ölni a nyelvtanulásba, valószínűleg belefutottak már abba, hogy bár ott voltak, tanulták a szavakat, töltögették a munkafüzeteket, és megtanulták, amit meg kellett, a munkahelyi megbeszélés, az állásinterjú vagy épp a nyelvvizsga során ugyanúgy ültek kukán, szorongva és idegesen. Pedig a tudásuk valószínűleg gyarapodott, csak éppen nem tudtak mit kezdeni vele. „A coaching beleépítése a nyelvtanításba arra épít, hogy a tudás átadásával egyidőben, annak használatára és maximális kiaknázására is megtanítsanak bennünket, hiszen nagyon sokan nem mernek megszólalni az adott nyelven, hiába tudnának beszélni. Ezek az „apró” fortélyok választják el a jó tanulót attól, hogy később sikeres ember is legyen. Hiszen, hiába indulunk csatába a legjobb fegyverrel a kezünkben, ha nem merjük, vagy nem tudjuk jól használni” – mondta Gyulai Éva, a Wise Business English Solutions ügyvezetője.

gyulai-evi

Gyulai Éva a Wise Business English Solutions ügyvezetője

Miről is van szó pontosan?

Az újhullámos nyelvoktatás alapjaiban arra a nyugati tanítási stílusra hajaz, amely nem lexikonokat igyekszik nevelni, hanem hasznos tudást és kellő önbizalmat szeretne inkább adni, bármilyen ismeret elsajátításáról is legyen szó. A nyelvtanításban ez konkrétan azt jelenti, hogy természetesen megvan a szókincsfejlesztés és a nyelvtani rendszerek elsajátítása is, de emellett kiemelt figyelmet kapnak az egyén szükségletei és fejlesztendő hiányosságai is. Ehhez sok esetben kevés a tanári tudás és a klasszikus tudásátadás, sokkal inkább egy coaching szemléletre van szükség. Hiszen a megfelelő kérdések megválaszolásával, a helyes helyzetfeltárással, az egyéni hiányossáok és célok figyelembevételével máris pontosabb képet kapunk arról honnan indulunk és hová is szeretnénk eljutni. Ha ez megvan, akkor egy jó coach és nyelvtanár egyszerre tudja fejleszteni a tudásunkat és személyes képességeinket is az adott célok elérése érdekében. Ilyenkor két legyet üthetünk egy csapásra, hiszen fejlődő jellemvonásaink nemcsak az idegennyelv használatához lehetnek hasznosak, hanem az élet többi területén, és észrevétlenül, de általuk lehetünk sikeresebbek.

Lany

A trendeket is meg lehet előzni

A nyelvtanítás és a coaching összekapcsolása külföldön már évek óta divat, és a tanulás legbiztosabb eszköze. Nálunk még gyerekciőpőben jár ugyan ez a vonal, mégis vannak olyanok, akik egy ugrással a próbálkozók és a nyugati coachok elé is bevágódtak. Ők azok, akik arra is rájöttek, hogy ennél is többet lehet kihozni a nyelvoktatásból, és egy harmadik vonalat is igyekeznek észrevétlenül becsempészni az oktatási eszköztárukba, méghozzá a salest. Ezzel egy olyan megtörhetetlen hármas egységet képeznek, mellyel a siker szinte garantált. „Ma már talán a tudásnál is fontosabb, hogy el tudjuk adni magunkat, termékünket, cégünket, mondanivalónkat. Napjainkban, azok az emberek tudnak igazán sikeresek lenni, akiknek a tudás mellett kellő bátorság, önismeret, önbizalom és minimum a legalapvetőbb sales technikák és előadói készségek is ott lapulnak a fegyvertárában” – tette hozzá Gyulai Éva.

[1] http://www.languagecoachingcertification.com/differences-language-teaching-and-language-coaching