Bizony kedves olvasó van ilyen! És remélem egyre több lesz. Ha lassan is, de a munkáltatók kezdik felismerni, hogy a humán munkaerő is csak akkor tud maximális teljesítményt nyújtani, ha elismerik, ha odafigyelnek az igényeire, s ha odafigyelnek rá, az emberre.
Ez soha nem volt kérdés Klementz Anna és Kata számára, akik Magyarország egyik legszerethetőbb munkahelyét hozták létre, s bekerültek az idei Szerethető Munkahely Díj TOP 100 cége közé. Klementz Katával a Loffice társalapítójával ülünk az egyik gyönyörű, modern irodahelyiségükben, Anna vagy Panni, ahogyan mindenki ismeri, babát vár, így ő most nem lehet jelen. Jó egészséget kívánunk mindkettőjüknek.
Kata, kicsit menjünk vissza az időbe azon olvasók kedvéért, akik még nem találkoztak a Loffice elnevezéssel. Mi ez a vállalkozás és mi volt az amiért úgy döntöttek; belevágnak?
A Loffice volt az első közösségi iroda Magyarországon. Ez a viszonylag újfajta koncepció és munkamodell a tér- és tudásmegosztáson alapul. Az alapgondolatot egy amerikai szoftverfejlesztő, Brad Neuberg álmodta meg és 2005-ben hozta létre az első ilyen irodát. Ő egy olyan munkakörnyezetet vizionált, ahol a dolgozók nem egymástól szeparáltan végzik mindennapi teendőiket, hanem egymással interakcióban, egymás támogatva, segítve, inspirálva. A különböző szakterületekről, esetleg országokból érkezők a koncepció által létrehoznak egy olyan közösséget, ahol az inspiráció és a tapasztalatcsere szabadon áramolhat. A coworking egyrészt fizikai teret is jelent: adott egy tágas, napsütötte iroda, felszerelve minden szükséges eszközzel (gyors internet, nyomtató, konyha stb.). Viszont, ennél sokkal több, ami mögötte van: valóban egy filozófia, ahol a közösségi szellem és a gazdasági progresszió karöltve jár. Fő motivációnk az volt, hogy valami újdonságot vezessünk be a magyar piacra. Természetesen az üzleti megfontolások mögött ott van az újító filozófia iránti elkötelezettség is, hogy egy jobb és élhetőbb módját mutassuk meg a munkának. Testvéremmel és alapítótársammal, Pannival külföldi útjaink során ismerkedtünk meg a koncepcióval a gyakorlatban is és azóta is hiszünk a megosztásalapú gazdaság progresszivitásában. A Loffice 2009-es megnyitásakor a coworking modell teljesen ismeretlen volt a magyar piac számára. Budapest pezsgő üzleti világa pedig befogadónak bizonyult és üdvözölte kezdeményezésünket, és ez tovább ösztönzött minket arra, hogy kitűzött céljainkat szem előtt tartva szerves részévé váljunk a magyar startup és vállalkozói ökoszisztémának, inspiráljuk a közösséget, akik pedig minket is inspirálnak.
Az induláskor „csak” irodák bérbeadásával foglalkoztak. Az elmúlt évek alatt ez alaposan kibővült, hiszen ma már magát az iroda bérbeadását is több részre bontották, mi több rendezvényközpontkét is működnek. Mi miatt érezték úgy, hogy bővíteni kell a szolgáltatások körét?
A bővülés általában a növekvő piaci igényekre való reakció, de számunkra a folyamatos megújulást is jelenti, ami mozgásban tart minket. Nem ülhetünk a babérjainkon és nem is akarunk. Az irodaszolgáltatási portfólió bővülését az indokolta, hogy láttuk a közösségi terünkben dolgozó startupperek hihetetlenül dinamikus fejlődését. A „magányos farkas” hirtelen társakra talált és egy bizonyos létszám fölött egy csapat már igényli a privát szférát. Célunk, a cégek növekedési igényeit házon belül biztosítani, hogy a felépített közösségüket megtartva fejlődhessenek. Mivel közösségünk szakmák és tevékenységek szempontjából is diverz, ezeket figyelembe véve kell nekünk is fejlődnünk. Nálunk megtalálja helyét egy szabadúszó, vagy magánvállalkozó is, de egy kisebb csapat és akár egy 15 fős cég is. Igényekhez és büdzséhez igazodva nálunk bérelhetnek akár egyetlen munkaállomást, vagy 250 m2-es loftot is. Rendezvénytereinkkel is változatos megkereséseket elégítünk ki. Kétfős állásinterjúra és akár 100 fős konferenciára is van rugalmas terünk. Szakmai workshopok, konferenciák, könyvbemutatók rendszeresen fordulnak meg nálunk, de hosszú távú együttműködéseinknek köszönhetően otthont adunk a Culinary Institute of Europe gasztroképzésének és a Werk Akadémia művészeti oktatásának. Évről évre érkeznek hozzánk többek között a Design Hét és Startup Safary eseményei is, utóbbi esetében a Loffice szolgált az egész városra kiterjedő rendezvénysorozat lifestyle és gastro hub-jaként. A tereken kívül olyan szolgáltatásokat is nyújtunk, melyek elengedhetetlenek egy vállalkozás elindításához. Az éppen alakuló, vagy költözés alatt álló cégeknek székhelyszolgáltatásunk igénybe vételéhez lehetőségük nyílik egy jól csengő regisztrált címre bejelenteni vállalkozásukat, míg kollégáink kezelik adminisztratív teendőiket. Szakmai programjainkkal is arra törekszünk, hogy minél inkább felpörgessük gazdaságunkat. A Vienna WOW üzletfejlesztési programsorozattal célunk, hogy kiterjedt szakmai hálózatunk segítségével segítsük a magyar cégek ausztriai érvényesülési esélyeit jogi, pénzügyi és üzletviteli tanácsadással támogatva őket. Gondolunk a jövő generációira is: az Erasmus Plus-szal és a European Coworking Networkkel közösen megvalósított Budapest Youth#Challenge eseményen középiskolás és egyetemista fiatalokat vezettünk be a egy saját vállalkozás elindításának rejtelmeibe. Legújabb projektünk, a Coworkid a kisgyermekes szülők munkába való visszatérését hivatott segíteni. Nem csupán egy családbarát munkakörnyezet létrehozásával, de szakmai programokkal, át- és továbbképzési lehetőségekkel, biztosítva számunkra egy inspiráló, empatikus és kooperatív közösséget.
Budapesten három helyszínen is megtaláljuk Önöket. De van már bérelhető irodájuk Balatonföldváron, sőt Bécsben is. Miért éppen ez a két helyszín lett a terjeszkedés első két pillére?
Az osztrák fővároshoz nem csak egyetemi éveim, de tulajdonosaink okán is több szállal kötődünk. Egyrészt fontosak számunkra a nemzetközi kapcsolatok erősítése, Bécs városa pedig befogadónak bizonyult az ilyen jellegű kezdeményezések iránt. Így nem csupán az ottani magyarok közösségével ápolunk jó kapcsolatot, de olyan szakmai partnerekre is szert tettünk, mint az Austrian Business Agency, a Pioneers Fesztivál és még sorolhatnánk. Utóbbiak jelentős szerepet vállalnak Vienna WOW programunkban is. A Loffice Wien a Bécs kreatívjai által kedvelt 7. kerületben található, az ex-cipőgyárban közösségi irodatér, kis irodák, tárgyalók és egy loft rendezvénytér található. Bécs üzleti világa a budapestihez hasonlóan pezsgő, így a Loffice koncepció nemzetközi implementálás itt is gond nélkül történt meg. A balatonföldvári analóg munkaállomásunk megnyitásával az volt az elképzelésünk, hogy olyan helyszínt biztosítsunk közösségünknek, amely nemcsak a munkához, de a kikapcsolódáshoz is ideális környezetet biztosít a nyári hónapokban, elszakadva kicsit a nagyváros zajától.
Terveznek további helyszíneket akár Budapesten, akár máshol az országban, vagy valamelyik másik környező országban?
2018 áprilisában nyílik a Loffice-család legújabb pesti tagja, az Oktogon és a Hősök tere között, a Munkácsy Mihály utcában. A patinás, szecessziós Sonnenberg-villában található design iroda nagyobb létszámú cégek otthona lesz, a 145 m2-es munkatérhez egy 40 m2-es udvar is tartozik. Az elkövetkezendő két évben is nagy növekedés előtt áll infrastruktúránk. A Salétrom utcában hamarosan épülő komplexumban terveink szerint közösségi tér, stúdió irodák és lakások is helyet kapnak. A Loffice megnyitása óta talán ez lesz eddigi legnagyobb vállalásunk.
Ennyi munka mellett, hogyan jut idő a magánéletre?
Számomra nem a klasszikus értelemben létezik munka és magánélet közötti egyensúly. Nekem a munkám az egyik legkedvesebb hobbim, de mindenképp fontosnak tartom, hogy a családommal és a barátaimmal is kellő időt töltsek, illetve, hogy a családi összejövetelek alkalmával ne csak a munkáról legyen szó. Családi vállalkozásként ez nem egyszerű, de közös erővel dolgozunk rajta.
Mivel töltik legszívesebben a szabadidejüket?
Nincs sok szabadidőm, amit természetesen saját magamnak is köszönhetek. Maximalista típus vagyok és az elsődleges cél, hogy a Loffice, azaz a munkám, ami egyben a hobbim is jól működjön és dinamikusan fejlődjön. Szabadidőmet a férjemmel, a szélesebb családdal és a barátainkkal töltöm. Nagyon szeretünk utazni, rengeteg inspirációt ad. Ha tehetjük, évente többször is meglátogatunk különféle partnerszervezeteket és coworking irodákat. A tudástranszfer és tapasztalatgyűjtés fontos része munkánknak.
Hogyan látják a vállalkozásukat tíz év múlva?
A mi víziónk, hogy a technológiai és digitális fejlődés által diktált iramhoz és igényekhez igazodva alakítsuk és formáljuk a coworking modellt és saját arculatunkat, szolgáltatási portfóliónkat. Az ingatlanpiacon és a vállalkozói szférában végbemenő változások a közösségi irodamodellt is nagymértékben átalakítják. Cégünk évek múlva a sok kisebb lokáció helyett terveink szerint egy nagyobb bázison üzemel majd, bizonyos tekintetben centralizálva ingatlanportfóliónkat és összpontosítva figyelmünket. Szeretnénk továbbá a közösségi modellek széles skáláját megismertetni közösségünkkel, amelynek első lépéseként idén áprilisban sikeresen megalapítottuk 5 másik partnerszervezettel a Sharing Economy Szövetséget.
Ha Önnek kedves olvasó szüksége lenne az említett helyeken egy gyönyörűen berendezett, professzionális eszközökkel felszerelt irodára, ITT mindezt megtalálja.
Minket pedig kövess a FACEBOOKON is!