Több innovatív, exportban erős magyar vállalat, köztük a tojásfehérje-alapú ToTu-termékek gyártója is lehetőséget kap Afrikában a bemutatkozásra, ugyanis a Magyarország Accrai Nagykövetsége és Nairobi Nagykövetsége közös szervezésében megvalósuló „Beyond Food Safety: Agrár Roadshow Szenegálban és Kenyában” című projektjében vehetnek részt, amelynek célja, hogy exportképes magyar cégek kiállítóként jelenhessenek meg a dakari Senefood Expo és a nairobi DLP Expo Africa vásárokon 2024. június 6-14. között.
„Az afrikai és ázsiai piacok mindig érdekesek lesznek a tejtermék-alternatíva fejlesztők számára. Ennek az egyik fő oka, hogy a laktózérzékenységben szenvedők a tejre érzékenyek között sokkal többen vannak mint a tejfehérje-allergiások körében. Míg az ő arányuk Észak-Euróban a legkisebb, Magyarországon becslések szerint 30% körüli, addig az Egyenlítő környéken és attól délre szinte a lakosság egészét érinti. Tehát a potenciális érdeklődők száma nagyon magas az érintettség miatt, különösen, ha figyelembe vesszük a lakosság számát, annak növekedési ütemét, és hogy dinamikusan fejlődő régióról van szó.” – mondta Dr. Németh Csaba, élelmiszer mérnök, a MATE c. egyetemi tanára.
A Senefood Expo (2024. június 6-8., Dakar) Nyugat-Afrika legnagyobb élelmiszeripari szakkiállítása, amely idén 11. alkalommal Dakarban kerül megrendezésre a Senepack csomagolóipari szakkiállítással együtt. Több ezer érdeklődő és számos nemzetközi nagyvállalat jelenléte jellemző. A DLP Expo Africa (2024. június 12-14, Nairobi) pedig Kelet-Afrika legnagyobb baromfi, haszonállat és tejipari kiállítása, amelyre évente több ezer érdeklődőt várnak. A két vásár között pedig Magyarország Accrai Nagykövetsége szervez üzleti fórumot a vállalatok számára, ahol a ghánai cégek képviselőinek mutatkozhatnak be. A mindhárom helyszínen megjelenő magyar cégek között élelmiszer-előállító, állattenyésztő és takarmány előállító egyaránt lesz, így a magyar agrárium szinte teljes spektruma képviseli majd magát.
„Az élelmezés kérdése az egész világban egyre inkább előtérbe kerül. Sok helyen a technológiai fejlesztések ellenére sem tudnak lépést tartani a népességnövekedés ütemével, tehát a táplálékszükséglet előállításával. Ráadásul több helyen a környezeti változás is nehezíti ezt. Mi Magyarországon szerencsés helyzetben vagyunk, hogy tízmillióan élünk egy agrár vonatkozásban olyan minőségű és méretű területen, ami akár harmincmillió ember ellátására is képes. Tehát a magyar élelmiszerek, főleg, mint minőségi és nem mennyiségi értékek érdekesek lehetnek a világ minden pontján. Természetesen egy olyan távoli országba történő eljuttatásuk, mint Kenya, Ghána vagy Szenegál, további kérdéseket is felvet. Például, hogy a minőségmegőrzési idejük elég hosszú legyen ahhoz, hogy a hosszú utat követően a megérkezésük után is bőségesen legyen idő elérniük a fogyasztókhoz. Ez egy tíz-tizenöt napos, de gyakran még egy hónap eltarthatósági idejű élelmiszernél is problémás. Mi például ezért koncentrálunk most a frissen megjelent mélyhűtött tej-, glutén-, szója- és hozzáadott cukor-mentes termékcsaládunk, a ToTu x Mentes töltött golyók bemutatására, melyek epres, barackos, kapros ízesítései Élelmiszer kategóriában megkapták Inno d’Or – Év Innovációja 2024 elismerést. Reméljük az afrikai ízlésvilágot is eltaláltuk velük” – folytatta Dr. Németh Csaba.
Tehát az, hogy a magyar vállatok jelenlegi termékei mennyire versenyképesek Afrikában, hamarosan kiderül. A cégek számára ugyanakkor ez egy tanulmányút is, hiszen odakint személyes beszélgetések, közvetlen visszajelzések, vevőtalálkozók alapján megismerhetik a helyi igények sajátosságait.
A ToTu-csapat tervei szerint az afrikai útról rövid videók folyamatosan feltöltésre kerülnek majd a közösségi felületükön.