A Kodály-módszer után újabb magyar oktatási modellre csapott le Kína. Polgár Judit Sakkpalota és Sakkjátszótér programjai szeptembertől már az ázsiai országban is segítenek az óvodás- és iskoláskorú gyermekeknek felkészülni a jövő kihívásaira. A program hazai sikerét jól mutatja, hogy a Sakkpalotában résztvevő gyerekek 40%-al jobb eredményt értek el a tantárgyi kompetencia teszteken.
A sakk nem pusztán sport, hanem lehetőség arra, hogy eligazodjunk a 21. század társadalmában – vallja Polgár Judit, sokszoros olimpiai bajnok, minden idők legjobb női sakkozója, akinek játékos oktatási programjai, a Sakkpalota (http://www.sakkpalota.hu/) és Sakkjátszótér (http://www.sakkjatszoter.hu/) a magyar köznevelési rendszerben elért sikereket követően Kínát is meghódítják. A nemzetközi nagymester gyermekek számára kifejlesztett módszere szeptembertől bekerül az ázsiai ország iskoláiba is. Az együttműködés tiszteletére Polgár Juditot egy különleges fesztiválon látják vendégül Pekingben július 18-tól 22-ig. A Chess Skill = The Ability to Survive in the Future (Jártasság a sakkban = Képesség, hogy túléljünk a jövőben) elnevezésű rendezvény egy ötnapos verseny, ahol a gyerekekből álló csapatok nem csupán a sakktábla mellett, de a csapatszintű, a közösségi és a társadalmi problémák megoldása terén is bizonyíthatják rátermettségüket. A pekingi esemény a Polgár Judit által útjára indított magyar Világsakkfesztivál (http://www.globalchessfestival.com/) mintájára épül, a verseny az októberi, budapesti rendezvény felvezetéseként is szolgál.
Polgár Judit személyesen is felkeresi a programhoz ősztől csatlakozó iskolákat, és az intézmények igazgatóit előadáson vezeti be a Sakkpalota rejtelmeibe. Díszvendégi szerepköréből kilépve a korábbi világelső asztalhoz is ül, nem is egyhez: szimultán partikat vív majd a Kína különböző részeiből érkező tehetséges sakkozó gyerekekkel; a játékot élőben közvetítik az interneten. 2016-ban kezdődtek meg a tárgyalások arról, hogy a programjaink a 4-10 éves kínai gyermekek számára is elérhetővé váljanak – mondta el Polgár Judit. – Az együttműködő partnerünk, a Chess Ivy nevű vállalkozás, hozzánk hasonlóan hisz abban, hogy a sakk felhasználása nagyban segíti a 21. század generációjának elsajátítani azokat a képességeket, amelyek a sikeres felnőttkorhoz elengedhetetlenül szükségesek. Valljuk, hogy a sakk révén a gyerekek később alkalmazkodni tudnak a folyamatosan változó helyzetekhez, egyéni gondolatokkal érvényesülhetnek a közösségükben. Játék közben gyakorolhatják a döntéshozatalt, és a tetteikért is megtanulhatnak felelősséget vállalni – hangsúlyozta a program megalkotója.
A Sakkpalota 2013 óta választható tantárgyként a magyar Nemzeti Alaptanterv része, már 350 iskolában vezették be, közel 15 ezer gyerekhez jutott el országszerte, és csaknem 1000 tanító végezte el A tehetségfejlesztő sakk, mint oktatási eszköz elnevezésű 30 órás akkreditált pedagógiai továbbképzést. A programban résztvevő tanárok nem sakkot, hanem sakkal tanítanak. A játék csupán eszköz, amelynek szabályait felhasználva kapcsolódnak a kötelező tantárgyak ismeretanyagához. Az eredmények pedig önmagukért beszélnek. A programban részt vevő kisiskolások egy 20 feladatból álló, különféle képességeket vizsgáló kompetenciateszten közel 40 százalékkal értek el jobb eredményt, mint hasonló korú társaik, akik sosem találkoztak még a Sakkpalotával. Mivel a program a szűkös anyagi körülmények között működő intézmények számára is elérhető, a Sakkpalota a kelet-magyarországi, jellemzően hátrányos helyzetű településeken is jelen van, sőt ezekben a térségekben kimagaslóan sikeresnek bizonyult.
A digitális korban megállíthatatlanul ömlenek ránk az információk, ahhoz, hogy az áradatban sikerrel tájékozódjunk, megfelelő képességekre van szükségünk, ezek elsajátítása nem csupán ajánlott, mára létszükségletté vált. A sakk a valaha volt egyik leghatékonyabb képességfejlesztő játék, amely segítségével Polgár Judit szerint a gyerekek játékos könnyedséggel tanulhatják meg, miként dolgozzák fel azt az inger- és adattömeget, amellyel nap mint nap szembe találják magukat. A sakk szimbólumrendszere a tanulás egészére komoly hatással van, így a gyerekek nem csupán a matematika, a logikai és a problémamegoldás, de az olvasás és a szóbeli kifejezés terén is erősödnek. A képességfejlesztő programnak idővel elkészült az óvodai változata is, a Sakkjátszótér, amely az életkori sajátosságok figyelembevételével 5 éves kortól készíti fel a gyermekeket az iskolai élet kihívásaira.
„Chess Connects Us” vagyis „A sakk összeköt minket” – ez Polgár Judit mottója. Bár a sakk egyéni sport, rendkívüli közösségépítő ereje van. A sakkozók közös nyelvet beszélnek: a hatvannégy mező kombinációi mindenki számára egyformán felhasználhatók. A játék így feloldja a határokat, megszünteti a különbségeket, és összeköti a világot. Ezzel az üzenettel indította útjára Polgár Judit a Világsakkfesztivált, amely mára több ezer érdeklődőt vonzó jelentős nemzetközi eseménnyé nőtte ki magát. A fesztivál idén már negyedik alkalommal tárja ki a sakk világának kapuit mindenki előtt, az október 13-án induló rendezvénynek a Magyar Nemzeti Galéria ad otthont a Budavári Palotában.