A cím megtévesztő. Itt és most nem azokról a fiúkról, férfiakról lesz szó, akik valamilyen szerepet játszottak az életemben. Itt most nőkről lesz szó, aki valamilyen módon, ha nem is a szerelmeim, de a kedveseim lettek egy-egy könyv által.

A Kossuth Kiadónak hála, számos életrajzi regény landolt szerkesztőségi asztalomon, s aki ismer, az tudja, ezekkel a regényekkel lehet a legjobban lekenyerezni. Az otthoni könyvespolcokon is százával állnak, s nem tudom megunni őket. Tolnay Klári, Gobbi Hilda, Agárdi Gábor mellé most egyéb nagyságok is csatlakoztak. Olyan sokan, hogy egy cikk nem is lesz elég a bemutatásukra. S mivel mindegyik kedves a szívemnek, nem is nagyon tudtam kiválasztani, hogy ki legyen az első. Így hát szerzők szerint mutatom meg az olvasóknak, hogy egy-egy karizmatikus nő mire is képes.

Kossuth Kiadó

Kezdjük talán az egyik legnagyobb festőzsenivel, Frida Kahlo-val. Caroline Bernard Frida Kahlo és az élet színei címmel írt egy önéletrajzi regényt a művészről. Olvasás közben egy-egy érdekesebb helyszín, vagy ismertebb név után, mindig utánanéztem, ki is volt ő, milyen szerepet játszott a festő életében, így nem csak Fridával, a fájdalmaival és örömeivel ismerkedhettem meg, de megelevenedett előttem barátainak köre és az ország, ahol élt, és alkotott.

Tudjuk, hogy tizenhét évesen orvos akart lenni, s amilyen erős nő volt, biztosan remek orvos lett volna, ha közbe nem jön az a bizonyos buszbaleset, ami őt – bármilyen profánul is hangzik – a világ egyik legnagyobb festőjévé tette.

Frida egyetlen nagy szerelme a nála 21 évvel idősebb Diego Rivera festőfejedelem, akit rabul ejtett a lány vad tehetsége. Összeházasodnak, és a kor ünnepelt párjaként élnek a szabados erkölcsű művészvilágban. Ám szerelmük minden vonzalmuk ellenére nem tartós, elválnak, s Frida ezután számtalan nagyvárosban megfordul, együtt éjszakázik a huszadik század hírességeivel. Művészete kiteljesedik, de magánélete romokban hever, nem tudja elfelejteni Diegot. A férfi utáni keserű sóvárgás hatja át egész hátralévő életét. Szerelem és halál, élet és halál kettőssége kíséri végig a különleges szimbólumrendszert teremtő munkásságát.

A másik könyv, amiről itt most szó esik, és amit szintén Caroline Bernard írt, az nem más, mint az Alma Mahleről szóló Bécs múzsája.

Kossuth Kiadó

Alma teljesen más habitusú nő, mint Frida, a századfordulós, szecessziós Bécs híres szépsége. Kegyeiért a Monarchia minden tájáról érkezett írók, festők, zeneszerzők versengenek. Bájos, nyugodt teremtés, akiben nincs meg a déliekre jellemző szenvedély és lángolás. Hittem én először… De ahogy haladtam előre a történetben, egyre inkább csodáltam, mert Alma szívós, és határozott nő volt. Ám hiába dédelgetett zeneszerzői ambíciókat, egy nőnek nem ez a feladata, hanem az, hogy férje, a híres és elismert zeneszerző, Gustav Mahler karrierjét egyengesse, teremtsen neki biztonságos, nyugodt háttérországot. Ez megy is egy ideig… De idővel Alma ennél többre vágyik, hiszen ő is tehetséges zeneszerző, de van egy bűne: nő! És abban a korban, amikor ő próbált meg érvényesülni, egy nő pusztán másodosztályú állampolgár lehetett.

Alma nagy árat fizet a Mahlerrel kötött szerelmi házasságáért: le kell mondania a saját zenéjéről, és csak a férje érvényesülését szabad elősegítenie. De Alma nem Alma lenne, ha meg sem próbálna harcolni a láncai ellen. A harc eredménye, hogy tanára, Alexander von Zemlinsky irányításával számos zeneművet, dalt alkotott. Hogy nem tudott kiteljesedni, az a két világháborúnak is köszönhető, de Alma szalonja még így is, a két világháború közötti időszakban számos művésznek és egyéb értelmiséginek a találkozóhelye volt.

A két könyv letehetetlen olvasmány. Caroline Bernard úgy szövi a szálakat, úgy keveredik fikció a valósággal, hogy az olvasó teljesen ott fest Fridával, és ül a zongoránál Almával. Átéli a fájdalmukat, osztozik a sikerükben, s közben rádöbben arra is, hogy az élet, a sors alakítható, változtatható, csak akarni kell. Erősen akarni!