Jacques Offenbach első operája február 24-től látható az Erkel Színházban Anger Ferenc rendezésében. A közelmúltban felfedezett műben egy szerelmespár története háború és béke, vonzalmak és konfliktusok, a transzcendens és profán világ ellentétei közepette bontakozik ki.
A Rajna-menti történet egy háború kellős közepén játszódik: az erőszak, a téboly, a küzdelem, a rombolás éppúgy megjelenik benne, mint a szerelem, a segíteni vágyás és az újrakezdés. A cselekmény fókuszában a zsoldosnak szegődött ifjú Franz és Armgard szerelme áll, valamint a lány édesanyja, Hedwig, a tanyasi gazdasszony és Conrad, a katonák agresszív parancsnokának régmúltba nyúló konfliktusa. A címszereplő rajnai sellők, pontosabban tündérek révén a transzcendens világ is felsejlik, és összeütközésbe kerül a profán földi lét és a háborúskodás borzalmaival.
A leginkább operettjeiről, daljátékairól ismert francia szerző tizenhat évvel a főművének tartott Hoffmann meséi című opera előtt komponálta meg A rajnai sellőket, amelyből több melódiát is átemelt későbbi alkotásába, mint amilyen a Barcarola és a Bordal. A helyenként páratlan szépségű hangulatfestő elemek és érdekes hangszerelési megoldások mellett több „slágergyanús” rész – a szerelmes Franz mindkét áriája, a Hedwig-Conrad duett – található a zenei szövetben. A bemutatóra a bécsi Hofoperben került sor 1864-ben, Wagner Trisztán és Izolda operája helyett, amelyet a próbák során játszhatatlannak ítélték. Bár a cseredarab nagy sikert aratott, és Offenbachot nyolcszor hívták meghajlásra a premieren, a wagneriánus sajtó ezt az eredményt erősen tompította. A zenedráma pár előadás után lekerült a műsorról, majd később szinte teljesen feledésbe merült, amelyben a mű pacifista jellege és a „német harcos” lehető legrosszabb megítélés szerinti ábrázolása is szerepet játszhatott az igencsak militáns korban. Csaknem másfél évszázad után a 2000-es évek elején fedezték fel újra, és jelent meg ismét az operaházak repertoárján előbb koncertszerű, majd színpadi változatban.
A február 24-i bemutató délutánján 15 órától az Opera Zenekarának művészei immár hagyományosan a premierhez kapcsolódóan adtak kamarazenekari hangversenyt. A Zsoldos Bálint zongoraművész által szerkesztett, Wagner Nyomában II. című koncert műsorán szerepel Bruckner F-dúr vonósötösének adagio tétele, válogatás Schönberg-dalokból Fodor Beatrix tolmácsolásában, illetve ugyancsak Schönberg Kamaraszimfóniája, amit Somodari Péter, a Bécsi Filharmonikus Zenekar szóló csellistája dirigál.
Kövess bennünket a FACEBOOKON is!