A generációváltást nem minden vállalkozás éli túl és ennek nem csupán az az oka, hogy nem áll rendelkezésre a vezetésre alkalmas utód a családon belül, nagyobb hiba a felkészületlenség. Sok igazság van abban, hogy ez nagyon nehéz feladat és számos kudarc, megromlott családi kapcsolatok is szegélyezhetik a generációváltás útját. Az érintett vállalkozók, illetve vállalkozások a témával kapcsolatosan úgy érezhetik, lehetőség szerint jobb nem beszélni róla, vagy az a legjobb, ha addig halogatjuk, amíg csak lehet a ’hogyan tovább’ kérdés megválaszolását.
Az eredményt hozó tettek halogatása és a sok negatív impulzus így végül ön beteljesítő jóslattá válhat. Az utolsó pillanatban kényszerből meghozott alapos megfontolás nélkül meghozott döntések nyomán valóban számos családi vállalkozás túlélése kerül veszélybe. Vajon van-e kiút ebből a helyzetből, és ha igen akkor milyen megoldások jöhetnek szóba, amikor a magyarországinál jelentősen fejlettebb gazdasági helyzetben lévő társadalmilag, történelmileg és gazdaságilag stabilabb vállalkozások esetében is hasonló nehézségek tapasztalhatók.
A jó hír az, hogy mindig van egy jobb megoldás. A statisztikák szerint csupán minden harmadik vállalkozás éli túl az első generációváltást, a második szakasznál 13% és harmadik szakasznál 3% marad talpon. Mindezt az emberi tényező a család apraja nagyja befolyásolja a leginkább, függetlenül gazdasági sajátosságoktól és környezettől. A család és a vállalkozás közötti határ és választóvonalak gyakran összemosódnak. A szerepek, a sikerek és kudarcok oda-vissza hatnak egymásra és a családtagokra. Mindez pedig veszélyt jelent a családi vállalkozásra.
Amikor a magánélet és a karrier külön szálon fut akkor, ha az egyik területen nehézségek keletkeznek, ügyelünk rá, hogy ne rombolja a másik területet is. Ha otthon gond van a házasságunkkal, akkor lehet, hogy kissé alul teljesítünk a munkában, de alapvetően hasonló szinten végezzük el a feladatainkat. A kollegákkal a családon belüli játszmákat nem kell tovább játszani.
Ha a családi vállalkozáson belül történik mindez, akkor a nézeteltérések kivédhetetlenül oda-vissza hatással vannak egymásra. Ezt elkerülendő a családi vállalkozásban rejlő többletérték megőrzésével, meg kell tanulnunk tudatosan szétválasztani a családot és a vállalkozást, kommunikációs, illetve üzleti szinten. Ehhez érdemes igénybe venni szakember segítségét, ha generációváltás is közeleg, akkor pedig kötelező. A vállalkozás jövőjének tervezésekor a meg nem oldott problémák nagyobb hangsúlyt fognak kapni és nehezítik majd a generációváltást.
Gyakran előfordul, hogy a gyerekek állandó feszültségben nőnek fel a vállalkozás megoldandói miatt – az ünnepek és a nyaralások sem felhőtlenek- ezért eldöntik, hogy ebből köszönik szépen nem kérnek. Inkább elmennek önkéntesnek a világ másik végére és nem viszik tovább a családi vállalkozást, ezzel sajnos újabb feszültségeket generálva a családon belül. Az eddigieken túl nagyon lényeges a túlélés szempontjából, hogy az alapítók milyen adaptációs képességekkel rendelkeznek mennyire nyitottak a változásokra. Alkalmazkodni kell a piaci igényekhez és a megrendelések nyomán szükségessé váló bővülés előidézte változásokhoz is. Ezek áttekintése és kezelése rugalmas vezetői hozzáállást igényel.
Sokan hajlamosak vagyunk visszautasítani a változásokat és nehézségként tekintünk rájuk, ahelyett, hogy lehetőségként élnénk meg. Arra is nehezen szánjuk rá magunkat, hogy szakember segítségét kérjük, pedig egy érzelmileg független külső szem tudhat olyan nézőpontokat adni számunkra, amelytől megoldásközpontúan tekinthetünk az életünkre és az üzletünkre.
A magánéletünkben és a vállalkozásunkban is fontos a tudatosság, a nyitottság a változásra, felkészülés a váratlan eseményekre. Fontos azzal is tisztába lenni, hogy nem minden vállalkozás alkalmas rá, hogy több generáción át működjön. Ennek számos oka lehet, amiről senki sem tehet. Előfordulhat, hogy az analízis eredménye az, hogy a családon belüli generációváltás nem lehetséges, más megoldást kell kidolgozni. Azzal, hogy szakember segítségét kérjük a generációváltásban nagyon fontos lépést tettünk a siker felé.
Az alábbi kérdések segíthetnek eldönteni szükség van-e külső segítségre a generációváltáshoz.
Jelenleg van-e minden tag számára egyértelmű feladat és felelősségmegosztás?
Van-e írásba foglaltrövid, közép és hosszú távú terve az üzletnek?
Van-e válságterv? (haláleset, gazdasági válság stb.)
A vállalkozáson belüli döntési jogok megegyeznek-e a családon belüli döntési rendszerrel?
Ki dönt a vitás kérdésekben?
A családi eseményeken előkerül-e az üzlet?
Számít-e a családtagok véleménye a vállalkozás értékelésében?
Az alapítók ismerik-e az átvevő generáció mozgatórugóit?
Van-e személyre szabott felkészítési terv a generációváltáshoz?
Ha a családon belüli generációváltás nem tűnik kivitelezhetőnek van-e ötlet más megoldásokra?
Miben segíthet a tanácsadó?
Egy jó tanácsadó érzelmileg és szakmailag is független a csapattól és képes átlátni az üzlet érzelmi és értékrendszerét. Összegyűjti és elemzi a családtagok igényeit és meghatározza a vállalkozás szükségleteit a napi működés és a jövőtervezés tekintetében. Segíthet a családi alkotmány létrehozásában, amely keretet ad a családon belüli generációváltás eredményes működésének. A részletek minden esetben az adott család és vállalkozás speciális igényeit követik. Családi vállalkozást fenntartani olykor nagyon nehéz, de ugyanakkor büszkeség is. Nagyon fontos a tudatosság, a nyitottság és a gondos tervezés, a család és a vállalkozás biztonsága érdekében.