A jelenlegi pandémia alatt a B2C és B2B kommunikáció egyre inkább az online térbe kényszerül átvonulni. Az üzleti élet szereplői előtt a legtöbb cég becsukta ajtajait, külsős partnerekkel személyes találkozókra nincs lehetőség az irodaházakban. Az új szigorítások értelmében most már a kávézókban, éttermekben sem megoldhatók ezek az üzleti megbeszélések. Ráadásul az idő is elromlott, így a kültéri találkozók is kényelmetlenné váltak.
Nincs mit tenni, az üzletembereknek muszáj e-mailen, LinkedIn üzenetben, telefonon vagy videochaten keresztül egyeztetniük a potenciális ügyfelekkel, leendő partnerekkel. És itt jön képbe az online imidzs kérdése. Mi történik ugyanis egy ilyen online egyeztetés előtt, ha a szereplők még nem ismerik egymást? Tóth Balázs, Magyarország elsőszámú üzleti portré fotósa részletezi, miért olyan releváns a mai világban az egyén fotója, az első benyomás.
– A többség először meg akar bizonyosodni arról, hogy valóban olyan jó szakember-e az illető partner, mint ahogy azt állítják róla. Rengeteg rémtörténet kereng a nem hozzáértők által okozott károkról, nem akar ő is egy ilyen károsulttá válni. Éppen ezért a szereplők be fogják ütni egymás neveit a Google-be, rákeresnek egymásra LinkedIn-en, Facebook-on és utána olvasnak a talált cikkeknek, ügyfél visszajelzéseknek. Ez persze már a világjárványt megelőzően is bevett gyakorlat volt, de az utóbbi hónapokban rutinná vált az üzleti körökben. A legelső dolog, amivel ezeken az oldalakon találkozik az érdeklődő, az nem más, mint a keresett személy portréfotója. És ez kulcsfontosságú lesz az üzlet további kimenetelében, ugyanis az első benyomást ez a fotó fogja megadni a másik szereplőről – mondta Tóth Balázs.
Egy a Princeton Egyetemen végzett kutatás során bebizonyosodott, hogy egy fotó láttán kevesebb, mint fél másodperc alatt ítélkezünk valaki felett a saját értékrendünk szerint. Elhelyezzük őt a skatulyáinkba, ahonnan később csak nehézkesen tud a másik elmozdulni. A kutatások szerint egy negatív benyomást ugyanis legalább 10 jó pont tud csak semlegesíteni. De gondoljunk bele, mikor adtunk utoljára valakinek egy elszúrt bemutatkozó után 10 újabb lehetőséget a javításra?
Vajon melyikükkel vennénk fel szívesebben a kapcsolatot egy új üzlet kapcsán?
– Sokan vannak, akikből indulatokat vált ki a gondolat, hogy a külsejük alapján ítélik meg őket, nem pedig a szakmai hozzáértésük szerint. Márpedig ez egy ősi emberi ösztön, amely a félelemből ered. Az ősember korában az élete múlhatott rajta valakinek, ha rosszul ítélte meg társát, aki a szakócájával később fejbe kólintotta a mamutszőr kabátkájáért. A mai világban pedig a vagyonát és a hírnevét kockáztatja az ember azzal, hogy kivel köti össze a nevét az üzleti életben. A megbízhatóság sugárzása ezért kiemelt jelentőséggel bír a sikeres üzletemberek szemében – mondta a headshot fotós.
Engem ne a fotóm alapján ítéljenek meg… Pedig úgy fognak, akár tetszik, akár nem!
– De hogy ne csak az üzleti élet szereplőinél maradjunk, ugyanez a helyzet a társat kereső emberekkel is. A kialakult vírushelyzet miatt gyakorlatilag nem maradt más hely az ismerkedésre mint az online társkereső oldalak és appok. Ezeken az oldalakon hatványozottan fontos, hogy milyen képet rak ki magáról az ember profilképnek. Ugyanis ez az egy kép alapján fogja eldönteni a potenciális hódolója, hogy érdekesnek találja-e annyira, hogy megnézze a profilja részleteit, és kezdeményezzen-e egy beszélgetést. Félelmetes még belegondolni is, hogy egy darab fotón múlhat, hogy megtalálja-e valaki élete párját! – tette hozzá Tóth Balázs.
Mit érdemes tehát tennünk azért, hogy sikeresebbek legyünk az üzleti és a magánéletünkben a pandémia alatt is?
– Nem jó megoldás, ha nem töltünk fel profilképet, így kijátszva, hogy ne ítélkezzenek felettünk. A LinkedIn saját statisztikái alapján a fotóval ellátott profilokat tizenkilencszer többen látogatják, mint a fotó nélkülieket. Felmerülhet a gyanú ugyanis, hogy esetleg egy hamis vagy inaktív profilról van szó. Vagy nemes egyszerűséggel nem fogják elég komolyan venni az illetőt, hiszen ha még arra sem vette a fáradtságot, hogy keressen magáról egy tűrhető fotót, akkor a munkáját sem veheti túl komolyan. Fotó nélkül az online társkeresőkön se számítsunk nagy érdeklődésre hasonló okokból. Ha a családtagjaink, barátaink közül kérünk meg valakit, hogy fotózzon le minket a telefonunkkal, akkor csak egy eredmény garantált: az összeveszés. „Miért nem szóltál, hogy tokás vagyok?”, „Miért úgy tartod a telefont?”, „Mondj már valami vicceset!” és ehhez hasonló mondatok szoktak elhangzani. Ha azt szeretnénk, hogy az online kommunikációnk elérje a kitűzött célját, akkor érdemes lehet invesztálni egy profi portréfotózásba. Az új kép készítéséhez érdemes figyelembe venni néhány fontos tényezőt.
Legfontosabb kritériumok a megnyerő portréfotókkal szemben:
- Legyen friss a fotónk!
Két-három évesnél ne legyen régebbi a képünk, ennyi idő alatt ugyanis mindenkinek észrevehetően változik az arca. Ha valami jelentős külső változás történt rajtunk idő közben – például új hajszín, új szemüveg, lefogytunk pár kilót stb., akkor előbb is érdemes lehet új fotót készíttetni.
- Magabiztosságot és kedvességet sugárzó arckifejezés
A szimpátiát az arckifejezés váltja ki a képet megtekintőből. Őszinte arckifejezést elcsípni viszont még a gyakorlott fotósoknak is kihívás. A megnyerő arc hozzávalói: előretolt homlok (feszes állvonal), szűk szemek (őszinte mosoly és magabiztosság) és finom mosoly.
- Megfelelő ruházat és környezet
Oda kell figyelni arra, hogy a célnak megfelelő, passzoló méretű öltözékben készüljön a kép. A háttér lehetőleg minél semlegesebb és elmosódottabb legyen, ne legyen benne semmi olyan zavaró tényező, ami elvonja az arcról a tekintetet.
- Megfelelő technikai kivitelezés
Ez a rész kizárólag a fotós feladata. Legyen szép világos a kép (de ne túl világos), és lehetőleg színes legyen, ne fekete-fehér. Emellett oda kell figyelni, hogy ne mozduljon be, és az élesség a szemeken legyen.
Nem kockázatos most a portréfotózás?
A megfelelő biztonsági intézkedések betartásával – maszk a teljes stábnak, kézfertőtlenítés, sminkfertőtlenítés stb. – minimalizálható a fertőzés veszélye egy fotózáson. Mondhatni nincs nagyobb kockázata egy portréfotózásnak, mint lemenni a boltba vásárolni.