Dr. Rázsóné Szórády Csillával, az újHÁZ Centrum cégvezetőjével két éve készítettünk először interjút. Magyarország meghatározó építőanyag-kereskedelmi hálózatának sikere azóta is töretlen, sőt, az elmúlt időszakban rengeteget fejlődtek és bővültek. Céges szinten az árbevétel tavaly meghaladta a 60 milliárd forintot, az országos hálózat pedig 90 telephelyet foglal magába és már saját márkás termékeket is forgalmaznak.
Miért látták szükségesnek a saját márka bevezetését?
A 2008-as válság Európába való begyűrűzése az összes ország minden gazdasági szegletét negatívan érintette, azonban az egyes szektorok közül messze az építőipart érte a legnagyobb csapás, markáns keresleti visszaesés volt tapasztalható. A fogyasztók egyre inkább az olcsó kategóriás termékek felé fordultak. A nagy múltú, nemzetközi márkákat forgalmazó- nyilván külföldi tulajdonú – multivállalkozások magas minőségű termékeket ajánlottak, aminek viszont visszaesett a kereslete. És teljesen mindegy, hogy milyen termékkörről beszélünk, mindenhol az olcsóbb gyártmányt keresték. A magas minőségű gyártói márkatermékek árát nem lehetett csökkenteni, ha ugyanolyan minőségben akarták adni. Ki kellett találni egy B brand-et. A mi „B brandünk” egy minőségi, kompromisszumok nélküli, addig még nem bevezetett márka lett. Ezt mi magunk újHÁZ név alatt, jó minőségben tudtuk piacra léptetni és azóta is csak telephelyeinken, hálózatunkban érhetők el ezek a termékek.
Egy új kiadvánnyal is bővült a paletta, amelyben az építőipari szegmenst vizsgáló, elemző saját kutatásokat készítenek. Honnan jött az ötlet, és miért érezték fontosnak egy ilyen kiadvány létrehozását?
A kiadvány címe Trendriport, amelyet félévente, tavasszal és ősszel jelentetünk meg, ismertetve az iparágat érintő legújabb trendeket. Célunk többrétű és víziónkkal összecsengő: egyrészt szeretnénk a szakmaiságunkat kommunikálni és szakértőként megmutatni magunkat a piacon, másrészt hiteles szereplőként a szakma hitelét is visszaadni.
Építőanyag-kereskedők vagyunk. Szakértőkre alapozott hálózatunknak nagyon-nagyon sok információja van magáról a piacról – ezeket az adatokat összesítjük, ismertetjük és egyben kis belátást is engedünk a kulisszák mögé. Legutolsó kiadványunk (Az építőanyagok árainak alakulása az elmúlt öt évben) nem csupán statisztikák ismertetése volt a 2015 és 2019 közötti időszakról, hanem igyekeztünk bemutatni azt az okrendszert, amely az építőanyag-áremelkedések mögött húzódik meg. Sokszor hallom azt, hogy semmi más, mint nyerészkedés van az áremelkedés mögött. Azt azonban látni kell, hogy egy-egy termékfejlesztésben milyen, vagy mekkora innováció van, amit nyilvánvalóan valamiből finanszírozni kell. Vagy azt, hogy mekkora és milyen alapanyag áremelkedések vannak! Nézzünk egy példát; egy külső hőszigetelő lemeznél nagyban mozgatja az árat a kőolaj világpiaci ára, a valutaárfolyam, és még számos befolyásolhatatlan tényező, amikre sem a kereskedőknek, sem a kivitelezőknek, sem pedig a gyárnak nincs ráhatása. Arról nem is beszélve, hogy mindenhol emberek dolgoznak és a mostani munkaerőpiacon látható béremelkedések természetszerűleg hatnak erre a szegmensre is. Ezekben a kiadványokban nagyon szeretnénk egy picit többet láttatni abból, ami valójában történik a mi területünkön.
A társadalmi felelősségvállalás mindig is fontos volt a cég számára, már több éve működik országos szinten a „Jót tenni jó” kezdeményezés, azonban tavaly két újabb programot is elindítottak, a Pöttöm Fürdő Programot és a Napfelkelte Félmaratont, amik már második alkalommal kerülnek megrendezésre idén. Mi inspirálta ezeknek a programoknak a létrejöttét és milyen volt a fogadtatásuk mind céges, mind pedig társadalmi szinten?
Jót tenni jó programunkat három éve indítottuk útjára és célunk az volt, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy lokálpatriotizmussal és összefogással milyen jó ügyek mellé lehet állni. Közel 90 telephelyünk működik jelenleg Magyarországon, amelyek folyamatosan részt vesznek különböző jótékonysági megmozdulásokban, helyi mikroközösségek támogatásában. Azt szeretnénk megmutatni, hogy a többnyire családi vállalkozásokból álló telephelyeink aktívan részt vesznek a helyi közösségek életében és annak megbecsült tagjaiként rendre megmutatják emberségességüket, szociális érzékenységüket, nem tudnak és nem is akarnak mentesülni az alól a felelősség alól, amit egy közösséghez való tartozás jelent. A társadalmi felelősségvállaláson belül minden telephelynek más szegmens van a fókuszában, van, aki sportegyesületet támogat, például a helyi kosárlabdacsapatot, de amennyiben közösségük egyik tagja kerül bajba, akkor sem tétlenkednek, megteszik a szükséges felajánlásokat. Az újHÁZ Centrum telephelyei árvíz esetén homokkal, zsákokkal és egyéb termékekkel járulnak hozzá a védekezéshez, de sokszínű támogatásaik keretében például óvodai Mikulás-ünnepségek megrendezését is segíthették, de volt már rá példa, hogy tűzeset után egy családi ház tetőszerkezetének felújításában nyújtottak segítő kezet egy olyan csonka családnak, akinek nem volt már reménye. A telephelyek önálló jogi személyek, és nagyon büszke vagyok arra, hogy egy olyan cégnél dolgozom, ahol a tulajdonosok nem egyedül a profitban gondolkodnak, hanem igazi, jó lokálpatrióta üzletemberek.
Az újHÁZ Centrumként meghirdetett Pöttöm fürdő program pedig különösen kedves a szívemnek, mert rajta keresztül megmutatható, mire képes a jóakarat és a lelkesedés kettőse. Ennek keretein belül egy – a nyertes – óvoda mosdója kerül felújításra, úgy, ahogy azt a pályaművön az óvodások megálmodták. Az elkészült mosdónak a fogadtatása természetesen szívet melengető. A gyerekek szinte el sem hiszik, hogy az álommosdójuk megvalósult. Azt kapják, amit a maguk gyermeki fantáziájukkal találtak ki és vetettek papírra.
Magának a programnak a fogadtatása viszont vegyes. Vannak elkötelezett résztvevők, akik a legnagyobb lelkesedéssel ugranak bele, és vannak „hitetlenek”, akik már a felhívás olvasásakor eldöntik, nem indulnak, mert úgy sem nyernek. Mi reméljük, hogy évről évre többen hisznek majd magukban és a korábbi évek sikerein felbuzdulva tesznek annyi energiát a pályázatba, mint mi a megvalósításba. A tavalyi nyertes, az Ajka Városi Óvoda tagintézménye, a Hétszínvilág Óvoda egyik óvónője mesélte az átadáson, hogy ő vette észre a pályázatot és több napon át dolgozott a pályaművön a gyerekekkel együtt. Rengeteg időt-energiát fektettek bele, és azt mondta, hogy ő az első perctől hitte, hogy ők fognak nyerni. Az idei pályázat nyertese a Lábatlani Zengő Óvoda, amely jövőre ünnepli 50. születésnapját, így már időszerű volt a mosdó felújítása. A helyiség dizájnja a gyerekek által alkotott kép alapján készül el, így a falakon is visszaköszönnek majd a színes, vidám állatfigurák. Ami nekem még nagyon-nagyon tetszett, hogy valaki úgy akar elérni egy álomot, hogy energiát tesz bele és ez adódik át a gyerekeknek is, mert ők is beletették a saját kis rajzukat, hitüket, és így lehetett megvalósítani az új fürdőjüket. Ők maguk is felelősséget vállaltak azért, hogy létrejöjjön valami új, amit megálmodtak.
Két évvel ezelőtti beszélgetésünkkor említette, hogy a gyerekei is családtagként tekintenek az újHÁZ Centrumra. Ennyi idő elteltével még mindig így gondolják?
Nem tudom, vagyis így erről nem szoktunk beszélgetni. Amikor kicsi volt a lányom, szerintem még majdnem selypített, akkor kérdezték tőle azt a szokásos felnőtt kérdést, hogy mi leszel, ha nagy leszel? És az én édes kislányom azt mondta, hogy vagy hercegnő vagy gazdasági igazgató, mint anya (akkor még gazdasági igazgató voltam). Akkor már inkább hercegnő, ha lehet választani, mondtam én.
A gazdasági vonalhoz való vonzalom azonban töretlen. Tavaly, amikor gazdasági vezető kolléganők távozott tőlünk, ami okozott egy kis fejtörést nekünk, a lányom rögtön azt mondta, majd ő beugrik helyette – nevet.
A fiam pedig talán tíz éves lehetett, amikor elmentünk síelni céges csapattal, és aki szervezte, csináltatott a csapatnak újHÁZas láthatósági mellényt, hogy tudjuk, a pályán közlekedők közül ki tartozik hozzánk. A fiam elkérte tőlem a mellényemet! Mondtam neki, hogy drága szívem, akkor nekem nem lesz, ha te felveszed, de hogy miért kell neked? Mert nekem fontos, hogy újHÁZban legyek – volt a válasz!
Ők nyilván ebben az újHÁZ-as létben élnek, de hogy az én nyomdokaimat akarják-e követni, ez így nem mondódott ki. Azt szeretném, hogy olyasmit csináljanak, amit élveznek. Mert szerintem az élet egyik legnagyobb ajándéka, amikor valaki azt csinálja, amit szeret és megadatik neki, hogy szenvedéllyel dolgozzon.
Milyen programokat szerettek a legjobban közösen csinálni? Mi az, ami kikapcsol? Hogyan tudod levezetni a munkával járó feszültséget?
Nekem a sport nagyon sokat segít, akár egy TRX-edzés, akár a biciklizés vagy a futás, az olyan tevékenységek, amelyek nem engedik, hogy elkalandozzon a figyelmem, koncentrációt igényelnek. A leginkább azt élveznem, amikor csak én, a futópálya és a zene a fülemen vagyunk édes hármasban. Ami a családi közös programokat illeti, nagy szerencse, hogy annak dacára, hogy a fiam mindjárt tizenhét és a lányom tizenöt, még örömmel töltenek velünk időt, vesznek részt közös programokban, nemrég például közösen voltunk állatkertben és vidámparkban. Van egy régi hagyomány is a családunkban, ez pedig a vasárnapi családi mozi, pár évvel ezelőtt ez még a Disney-rajzfilmekre koncentrálódott, most már egészen más típusú filmeket is megnézünk együtt. Bár lassan – a koruk miatt – az autóvezetésben való rutinszerzés lesz a következő közös program.
Köszönöm a beszélgetést!