Bár a KATA megszűnése sokként hatott a vállalkozókra és vállalkozni vágyókra, az önfoglalkoztatás ma is sokakat vonz, hiszen a vállalkozói lét hatalmas szabadságot és önállóságot jelent továbbra is. Ráadásul vállalkozóként jóval többet kereshetünk ugyanazzal a tevékenységgel mint alkalmazottként. Ha éppen kacérkodunk a vállalkozás indítás gondolatával, vagy már belevágtunk, de eddig várattak magukra az üzleti sikerek, az alábbi vállalkozás ötletek jól jöhetnek.
Körülményeink, készségeink, képességeink és lehetőségeink nagyon különbözőek lehetnek, így azt senki nem fogja tudni megmondani, mely tevékenységre építve indíthatunk el egy sikeres vállalkozást. Bevált receptek sincsenek, és számos körülmény együttesen határozza meg azt, hogy egy adott vállalkozás ötlet bejön-e valakinek vagy sem. Ahhoz azonban tippeket tud adni Dallos Zoltán, az Alkalmazottból Vállalkozó c. könyv szerzője, hogy megtaláljuk a számunkra legmegfelelőbb területet vagy ágazatot, amelyre felépíthetjük saját vállalkozásunkat.
Kereslet és kínálat felmérése
Sikereket elérni leginkább olyan termékekkel és szolgáltatásokkal lehet, amelyekkel lefedünk egy piaci rést, vagyis az emberek képesek és hajlandók fizetni érte, ugyanakkor nincs belőlük túlkínálat a piacon. Magyarul: vizsgáljuk meg, milyen igények maradnak kielégítetlenül, s azokból induljunk ki! Ha már van egy elképzelésünk, végezhetünk piackutatást is, s tájékozódhatunk az igényekről. Ebben tudnak segíteni a különféle piackutató cégek, de ha van hozzá affinitásunk, és megfelelően bele tudunk mélyedni a témába a megfelelő kérdéssor összeállítása érdekében, akkor önállóan is belevághatunk – mondta a DLX MEDIA marketingügynökség alapítója, Dallos Zoltán.
A gazdasági-politikai körülményeket is mérlegeljük!
Ha csak az elmúlt éveket nézzük, számos olyan gazdasági és politikai körülmény volt, amelyek komoly hatással voltak az üzleti-gazdasági életre is. Nem lehet figyelmen kívül hagyni a covid-19 járvány, az orosz-ukrán háború, a KATA adóalanyiság megszűnése vagy az infláció okozta hatásokat. Ezek a tényezők egyes termékek és szolgáltatások keresletére negatívan hatottak, de mint minden helyzetnek, az elmúlt időszaknak is megvoltak a nyertesei, akik profitáltak a válságból. Hogy csak a legkézenfekvőbbeket említsük: a koronavírus járvány idején jól jártak a kézfertőtlenítőket és hasonló higiénés termékeket gyártó cégek, az elszabaduló energiaárak hatására pedig megnőtt a napelemes rendszerek iránti kereslet. Fából és tüzelőanyagokból sem fogyott annyi az elmúlt években együttesen, mint az elmúlt pár hónapban, hiszen mindenki arra törekszik, hogy mérsékelje, esetleg lenullázza a gázfogyasztását – részletezte a szakember, aki azt is hozzátette, hogy az online tanfolyamok iránt is nőtt a kereslet, ahogy az ergonomikus irodai székek és kiegészítők is azóta népszerűek, amióta sokan home office-ban dolgoznak. Vagyis: a válság, a háború, a járvány és társai mind-mind csak körülmények, amelyeket figyelembe kell venni, s alkalmazkodni az általuk előidézett változásokhoz. Nem az a megoldás, hogy meghúzzuk a vészféket, és lemondunk a vállalkozásról, hanem helyette rugalmasan kell hozzáállni a szituációhoz, s megpróbálni kihozni belőle a lehető legtöbbet. Válság idején is lehet vállalkozást indítani, de ehhez fontos felismerni és megragadni a lehetőségeket – ahelyett, hogy csak a nehézségekre koncentrálnánk.
Milyen tevékenység passzol hozzánk?
Jó vállalkozás ötlet lehet ma mentes éttermet nyitni, de ha hidegen hagy a gasztronómia világa, és vendéglátós tapasztalatunk sincs, akkor nem ez lesz a mi területünk. Rengeteg kitartásra és munkára lesz szükség ahhoz, hogy a vállalkozásunk sikeres legyen, ezért nagyon fontos, hogy szeressük azt, amit csinálunk, hiszen a napjaink jelentős részét ez a tevékenység fogja kitenni. Ha nincs meg a kellő érdeklődés és elszántság, a lelkesedés hamar alább fog hagyni. Célszerű számba venni a tapasztalatainkat, a kompetenciáinkat és az érdeklődési köreinket, s ezek alapján meghatározni a vállalkozás alapját képező tevékenységet – tanácsolta Dallos Zoltán.
Fontos a rugalmasság
Nem árt, ha arra is felkészülünk, hogy esetleg a vállalkozás elindítását követően változtatnunk kell az alapkoncepción. A tervek és felmérések fontosak, azonban ezek ellenére is előfordulhat, hogy menet közben bukkannak fel a gyakorlatban problémák és nehézségek, esetleg új igényekkel szembesülünk. Ilyenkor nem szabad makacsul ragaszkodni az eredeti tervhez, hanem rugalmasan kell hozzáállni a helyzethez, és alkalmazkodni az igényekhez. A nehézségek nem mindig megelőzhetők, azonban, ha tanulunk belőlük, akkor az akadályokból is profitálhatunk hosszabb távon.
Vessük be a marketing eszközeit is!
Sokan azt gondolják, csupán a nagy cégek esetében kifizetődő a marketing menedzsment alkalmazása, pedig ez súlyos tévedés. Minél kisebb egy cég, annál nagyobb szüksége van arra a segítségre, amelynek köszönhetően a célcsoport látókörébe kerülhet. Megfelelő kommunikációs csatornák használata és tartalommarketing nélkül hiába vannak kiváló minőségű termékeink és szolgáltatásaink, ha senki nem tud róluk, nem tudjuk értékesíteni őket. Egy marketing ügynökség segíteni tud a szakértői márkaépítésben, melynek hatásaként könnyebben válhatunk hitelessé és megbízhatóvá a célszegmens szemében. A marketing célú ráfordítások mindig megtérülnek, az pedig elengedhetetlen, hogy profin kommunikáljunk a potenciális vásárlókkal. Ne habozzunk hát segítséget kérni és élni a lehetőségekkel!
További információ: https://dlxmedia.hu/