Egy vállalkozás, amely a népi hagyományokra épít. Rigóné Tomka Lea gyerekkora óta elkötelezett híve a népi motívumoknak. Népművelő szakmája gyümölcse a vállalkozás és misszió, hogy minél több emberrel megismertessék a matyó motívumok formakincsének világát.
Lea mit jelent neked a szó, hogy népművészet?
A népművészet gyerekkorom óta jelen van az életemben. Drága nagymamám nagyítóval hímezte a terítőket a maga szórakoztatására, mivel együtt éltünk, én szinte minden alkotását végig kísérhettem. Ő vett nekem először buggyos ujjú hímzett blúzt is, amelyet nagy büszkén viseltem kislányként. Ez beépült az életembe, nekem is sokat jelentett, ha elkészítettem egy kisebb alkotást és a motívumgyűjtés nagy szenvedélyem lett. Mára már több száz hímzésminta sablonom van az ország minden tájegységéről.
Ahogy látom legfőképpen a matyó motívumok tűnnek fel a ruhákon, sálakon. Miért pont ezt a szín- és formavilágot választottad?
13 éve ismerkedtem meg a Férjemmel, aki matyó legény és akármilyen meglepő ő is nagyon szépen hímez, az édesanyja pedig hímzőasszony. Amikor bemutatott neki, szinte pár óra ismeretség után a hímzéseit csodáltam. Kislányunk születése után pedig elkezdtük az ő keze munkájával gyerekruhákat hímezni, így született meg a Pulyaruha márka. Ez egy családi vállalkozásra nőtte ki magát és már női sálakat, öveket és egyéb kiegészítőket készítünk, a világ minden táján élő magyar diaszpórába küldjük termékeinket.
Mi volt eddig a legnagyobb sikeretek?
Mi minden megrendelést sikernek élünk meg, hiszen ez azt jelenti, hogy tetszenek a termékeink. A 2018-as évben voltak olyan jelentősebb megrendeléseink, amelyek meghatározóak a számunkra. Ha egyet kiemelnénk közülük, a Sanghaji Magyar Fesztivál volt, amikor a nagykövetség tagjai a mi körsáljainkban jelentek meg, így üzenve a világnak, hogy a magyar népművészet, a 21.században is pompás kiegészítője lehet egy kosztümnek.
Mit gondolsz, mi a sikeretek titka?
Úgy érzem, talán az lehet, hogy az embereknek igényük van a szépre. Még akkor is, ha épp nem a népművészet rajongója. Számos olyan vásárlónk van, aki kimondottan az újra gondolt színvilágot kedveli a termékeinkben. Persze vannak olyanok is, akik pedig a hagyományos matyó színeket szeretik. Így nálunk mindkét tábor megtalálja az ízlésének leginkább megfelelőt. E mellett nagy hangsúlyt fektetünk a személyes kommunikációra is. Több vásári rendezvényen veszünk részt egy évben. Ilyenkor megkeresnek minket az online vásárlóink is és egy-egy öleléssel, kézfogással fejezik ki az örömüket, hogy milyen boldogság számukra a kézzel hímzett körsáljaink viselése. Vagy, ha például küld magáról egy fényképet egy hatalmas mosollyal. Ezek a visszajelzések rettentő fontosak számunka és mindig nagyon hálásak vagyunk értük.
A koronavírus sokunk számításait keresztülhúzta. Ti hogyan tudtok megküzdeni ezzel a még soha nem tapasztalt helyzettel?
Úgy vélem, hogy egy ember életében nem mindig úgy alakul minden, ahogy eltervezte. Vallásos ember lévén azt gondolom, hogy a legnehezebb helyzetből is van felemelkedés és idővel kitisztul az ég. Ilyen lesz ez is. Most még jobban kiemelkedően fontosnak tartjuk az ügyfelekkel való kapcsolattartást. A napi szintű online jelenlétet. Egy-egy vidám színes körsál bemutatásával megtölthetjük a szíveket örömmel. Jövőhéten pedig elindul a régebben már nagy sikert aratott Lélekmelengető sorozatunk, amikor képes üzenetben inspiráló idézeteket olvashatnak a kedvelőink. Igyekszünk segíteni nekik, hiszen csak szeretve lehet jobbá tenni ezt a világot.
Köszönöm a beszélgetést.